Om AU

Evaluering, test og benchmarking i voksenundervisningen i Danmark: et skridt frem og to tilbage?

Publikation: Forskning - peer reviewTidsskriftartikel

Denne artikel sammenfatter resultater fra surveys og indsamlet datamateriale om udvalgte undervisningsaktørers forståelser og holdninger til indførelsen af benchmarkingundersøgelser og såkaldte high-stakes sprogtest i voksenundervisningen for voksne udlændinge i Danmark i begyndelsen af 2000-tallet. Resultaterne fra gennemførte surveys i 2009 tyder på en vis skepsis overfor benchmarkingundersøgelser blandt både ledere og undervisere. Samtidig har indførelsen af high-stakes modultest ifølge de adspurgte aktører imidlertid allerede få år efter implementeringen af disse fået afgørende og på en række områder også uhensigtsmæssig indflydelse på både pædagogisk tilrettelæggelse og gennemførelse af undervisningen. Dette gælder især mulighederne for pædagogisk udvikling og deltagernes sproglige fordybelse.
OriginalsprogDansk
TidsskriftCepra-Striben
Tidsskriftsnummer11
Sider (fra-til)18-26
Antal sider8
ISSN1903-8143
StatusUdgivet - dec. 2011

    Emneord

  • Test, Dansk som andetsprog, Benchmarking, test og pædagogik, high stakes test, voksenundervisning, evalueringers konstitutive virkning, Livslang læring , Dansk som 2. sprog, Evaluering, Integration, Sprog, Undervisning, Voksenlæring, Måling

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 41870411