Fagdidaktik og it: hvor kommer vi fra og hvor skal vi hen? En personlig beretning – som derfor handler mest om danskfaget

Publikation: Forskning - peer reviewTidsskriftartikel

Forskningsområdet fagdidaktik og it er ganske ungt. Inden for danskfaget tog det sin begyndelse i starten af 2000-tallet med en række ph.d.-projekter som gav bud på centrale spørgsmål om undervisningens indhold og form, samt på måder at besvare dem på i form af kvalitative metoder som aktionsforskning og design based research. I dag er spørgsmålene de samme, men suppleret af interesse for hvad der fremmer og forhindrer kvalificeret undervisning med it, og hvordan lærere udvikler kompetencer og praksis med it i undervisningen. Også metoderne er de samme, men suppleret af bl.a. interventionsstudier og kvantitative tilgange.

Artiklen giver et overblik over udviklingen og bud på hvilke spørgsmål der trænger sig på i de kommende år, og hvilke metoder der kan bidrage til indsigter og kvalificering af praksis.
OriginalsprogDansk
TidsskriftLearning Tech – Tidsskrift for læremidler, didaktik og teknologi
Tidsskriftsnummer2
Sider (fra-til)6-31
ISSN2445-6810
StatusUdgivet - 2017

    Emneord

  • It-didaktik, Fagdidaktik, Folkeskole, Grundskole

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 99621164