Qualification paths of adult educators in Sweden and Denmark

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

    Per Andersson, Linköping Universitet, SverigeSusanne Köpsén, Linköping Universitet, Sverige
  • Anne Larson
  • Marcella Milana, Danmark
Kvalificeringen af voksenundervisere udgør et centralt aspekt ved kvaliteten af voksenuddannelse. Alligevel har kvalificeringen af underviserne haft begrænset opmærksomhed i den politiske debat og i forskningen i den professionelle udvikling af kommende voksenundervisere i forhold til andre uddannelsesområder. I denne undersøgelse analyseres kvalifikationsstierne - eller læringsvejene - blandt kommende voksenundervisere i Sverige og Danmark. Analysen er baseret på narrative interview med 29 deltagere i forløb, der skal kvalificere dem til/som voksenundervisere. Voksenunderviseres karriereveje er ofte lange og snørklede. At blive voksenunderviser kan være deres primære ønske, men det kan også være en plan B, et sekundært valg. Individuelle motiver og eksterne krav interagerer i professionaliseringsprocessen. Et skifte i fokus fra fag og metoder til undervisningens kontekst og relationen til de lærende er en del af den professionelle udvikling. Afslutningsvis argumenterer vi for, at både akademiske studier og praksis-læring i voksenuddannelsessamfundet er væsentlige elementer i voksenundervisernes kvalificeringsstier.
Bidragets oversatte titelKvalifikationsstier blandt voksenundervisere i Sverige og Danmark
OriginalsprogEngelsk
TidsskriftStudies in Continuing Education
Vol/bind35
Tidsskriftsnummer1
Sider (fra-til)102-118
Antal sider16
ISSN0158-037X
DOI
StatusUdgivet - 2013

    Forskningsområder

  • Kvalifikationsudvikling, Livslang læring , Voksenlæring

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 44064666