Praktik i lægeuddannelsen - Et kvalitativt studie om læring og vejledning i klinikken

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportPh.d.-afhandlingForskning

  • Center for Medicinsk Uddannelse
  Dette ph.d. studie blev gennemført på Enhed for Medicinsk Uddannelse, Aarhus Universitet. Formålet var at beskrive og analysere, hvordan klinikken fungerer som praktiksted for lægestuderende i kirurgiske og medicinske klinikophold på 7./8. semester. Der blev gennemført et feltstudie og et interviewstudie. Feltstudiet foregik som deltagende observation af 6 lægestuderende fordelt på 38 klinikdage suppleret med individuelle interviews før og efter klinikopholdet. Feltstudiet viste, at klinikken er præget af en række dilemmaer, der vanskeliggør en optimal udnyttelse af dens læringspotentiale som praktiksted. Især viste en sprogteoretisk analyse, at de studerendes uddannelsesbehov står i kontrast til arbejdspladsens produktionsbehov. Konsekvensen er at de studerende forbliver perifere i forhold til lægernes praksisfællesskab, hvilket vanskeliggør en reel integration af de studerendes læring i praksis og dermed en reel udnyttelse af mesterlærens fordele i klinikken.Interviewstudiet var et kvalitativt studie baseret på individuelle interviews med otte kliniske lektorer og professorer, der var udvalgt som ”særligt dygtige vejledere”. Studiet viste, at interviewpersonerne repræsenterede partikulære læringssyn og disjunkte vejledningsstrategier. Studiet gav derfor ikke anledning til generelle anvisninger på en bedste praksis. Derimod angav de otte personer vejledningsmetoder, læremåder og videnssyn, der var i påfaldende overensstemmelse med veletablerede og moderne pædagogiske teorier. Studiet gav derfor anledning til at antage, at en pædagogisk kvalificering af kliniske vejledere kan optimere klinikkens læringspotentiale.
OriginalsprogDansk
UdgivelsesstedAarhus Universitet
ForlagFællestrykkeriet for Sundhedsvidenskab
Antal sider320
StatusUdgivet - 2004

    Forskningsområder

  • praktik, lægeuddannelse, klinisk vejledning, læring

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 185422