Scenariedidaktik og skolens opgavevirkelighed

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

    Jesper Bremholm, Marie Falkesgaard Slot, Rune Hansen
Artiklen anskuer scenariebaseret didaktik med afsæt i resultater fra en kvantitativ og kvalitativ undersøgelse af elevproduktion i dansk, matematik og naturfag på tværs af klasser og fag i Danmark. Resultaterne af skolens opgavedidaktiske virkelighed peger på en række barrierer som den scenariedidaktiske bestræbelse risikerer at støde ind i ved mødet med skolens undervisning. Dette kapitel argumenterer for at opgavedidaktik som særligt opmærksomhedsfelt kan fungere som et stilladserende trin på vejen for læreres udvikling af undervisning i en scenariebaseret retning. Artiklen præsenterer opgavedidaktik som et særligt didaktisk delområde samt et bud på en opgavedidaktisk analysemodel. I artiklens midterste del præsenteres resultater og eksempler fra benævnte undersøgelse af skolens opgavedidaktiske virkelighed og afslutningsvist diskuteres det opgavedidaktiske perspektiv i forhold til realiseringen af scenariedidaktiske intentioner i skolens undervisning.
OriginalsprogDansk
TitelHvad er scenariedidaktik ?
RedaktørerThorkild Hanghøj, Morten Misfeldt, Jeppe Bundsgaard, Simon Skov Fougt, Vibeke Hetmar
Antal sider28
UdgivelsesstedAarhus
ForlagAarhus Universitetsforlag
Udgivelsesår1 dec. 2017
Sider167-193
???Chapter???8
ISBN (trykt)978-87-7124-967-5
StatusUdgivet - 1 dec. 2017
SerietitelDidaktiske studier
Nummer2
ISSN2446-4546

    Forskningsområder

  • Didaktik, Scenarie, Scenariekompetence, Opgavedidaktik, Opgaver, Elevproduktion, Fagdidaktik, Grundskole

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 96301130