Diana og Kirke. Den klassiske mytes metamorfose i italienske Renæssance.

Publikation: Forskning - peer reviewKonferenceabstrakt til konference

Den klassiske myte har en særlig stilling i det, Aleida Assmann har kaldt kulturelle Gedächtnis. Takket være dens store udbredelse i den vestlige kultur (både i litteratur, kunst og i andre områder), har den en tendens til at virke, snarere end som konkret ”tekst”, som et udbredt kulturel register (eller en kæde af kulturelle repræsentationer), som man kan genkende i de enkelte tekster, men hvor disse ikke fuldstændigt kan identificeres med den.

I min paper vil jeg komme med nogle overvejelser om den, Van Den Bossche kalder ”mytisk transtekstualitet”, det vil sige den måde, hvorpå renæssancekulturen omarbejder den klassiske myte. Som case-stories vil jeg anvende Kirke-myten og ”den mytiske jagt” (Diana og Aktæon) og vise, hvordan de bliver genanvendt, tilpasset og fortolket i tekster af Petrarca, Boccaccio, Machiavelli og Gelli.
OriginalsprogDansk
Udgivelsesår2012
StatusUdgivet - 2012
BegivenhedFørste Konference Nordisk Netværk for Renæssancestudier - Københavns Universitet, København, Danmark
Varighed: 10 okt. 201213 okt. 2012

Konference

KonferenceFørste Konference Nordisk Netværk for Renæssancestudier
LokationKøbenhavns Universitet
LandDanmark
ByKøbenhavn
Periode10/10/201213/10/2012

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 44917802