Online dialogisk kollektiv vejledning: studerende som med-vejledere

Publikation: Forskning - peer reviewKonferenceabstrakt til konference

Introduktion Undervisere såvel som studerende identificerer meningsfuld vejledning som central for den læring der foregår på universitetet. Forskning inden for kollaborative akademiske fællesskaber (Aaen & Nørgård, 2016) og (online) vejledningsformer (Bengtsen & Jensen, 2015; Bengtsen, 2016) peger på, at et skifte fra sekventielle dialoger (en person/modalitet) til samarbejdende og samtænkende dialogspor (flere personer/modaliteter) øger oplevelsen af værdifuld vejledning hos studerende og fremmer progression og akademiske kompetencer i deres uddannelse. Generelt efterspørger studerende mere vejledning og undervisere mere tid til at vejlede. Men særligt i kølvandet på fremdriftsreform og antal K-timer opstår udfordringer i forbindelse med at finde tid og rum til den kontinuerlige vejledning. Vejledningssituationen udfolder sjældent sit potentiale og kan opleves som instrumentelle indstik der blot identificerer fejl, mangler og gode pointer i den studerendes arbejde. Metode Paperet præsenterer et format for online kollektiv dialogisk vejledning udviklet på tværs af vejledere og kurser og giver indblik i hvorledes man kan opsætte og anvende denne vejledningsform i egen undervisnings- og vejledningspraksis. Resultater Paperet præsenterer resultaterne fra udvikling og gennemløb af online kollektiv dialogisk vejledning hvor studerende indgår som med-vejledere i hinandens projekter gennem en kombination af: 1) kollektiv vejledning i grupper; 2) dialogisk vejledning der er samarbejdende, samtalende og samtænkende; 3) online vejledning der lokations- og platform-distribueret. Diskussion Paperet diskuterer muligheder og begrænsninger ved at inddrage de studerende som dialogiske med-vejledereved at spørge hvilke nye potentialer og problemfelter der opstår i vejledningssituationen når den bliver kollektiv, dialogisk og online samt inddrager de studerende som med-vejledere i hinandens projekter?
OriginalsprogDansk
Udgivelsesår2017
Antal sider2
StatusUdgivet - 2017
BegivenhedDUN Conference 2017 - Vingsted Hotel and Conference Center, Vejle, Danmark
Varighed: 30 maj 201731 maj 2017
http://www.dun-net.dk/om-dun/dun-anbefaler/dun-conference-2017/

Konference

KonferenceDUN Conference 2017
LokationVingsted Hotel and Conference Center
LandDanmark
ByVejle
Periode30/05/201731/05/2017
Internetadresse

    Forskningsområder

  • Online uddannelse, Online vejledning, Online dialog, Kollektiv vejledning, Studerende som med-vejledere

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 111495547