Nødvendighedens pædagogik: Optimeringskrav møder det gode fællesskab i velfærdssamfundets skole

Publikation: Forskning - peer reviewTidsskriftartikel

NØDVENDIGHEDENS PÆDAGOGIK
Optimeringskrav møder det gode fællesskab i velfærdssamfundets skole

Ifølge flere diskursteoretiske skoleforskere har folkeskolen igennem en årrække gennemgået fundamentale ændringer i forhold til sit formål og menneskesyn. Politologen Ove Kaj Pedersen ser dette som relateret til Danmarks overgang fra velfærdsstat til konkurrencestat og beskriver, at skolens formål i dag er at ruste eleverne til at være ’soldater’ i nationernes konkurrence. Denne artikel argumenterer for, at der fremkommer et andet mere broget billede, hvis man dels ser på skoleinstitutionens formål i et større perspektiv, dels ser nærmere på læreres konkrete formative arbejde og deres håndtering af optimeringskrav i praksis. Det etnografiske materiale fra fire skolers hverdag i perioden 2002-2012 viser ændringer, men dertil et stadigt fokus på skolens civilisering til ’social’ adfærd og civiliserede fællesskaber og en tilpasning af de nye tiltag til skolens traditionelle værdier. Dette ses også i selve udformningen af en række skolepolitikker og nye teknologier. Artiklen argumenterer for, at dette er begrundet af en stadig dialektik mellem skolens institutionelle vilkår og normer for god adfærd i klassen og samfundets dominante normer for civiliseret adfærd. Centralt står her idealer og drømme om det civiliserede samfund, der spejles ind i skolen på grund af dens metonymiske relation til samfundet og mangeårige relation til velfærdssamfundet. Det påpeges, at denne dialektik og spejling har institutionaliseret, hvad der jf. Pedersens begreb ’nødvendighedens politik’ kan kaldes en ’nødvendighedens pædagogik’, idet socialiseringen til fællesskabet synes både praktisk og moralsk nødvendigt. Denne pædagogik er med til at reproducere værdierne bag velfærdsstaten, men betyder også, at idealer om ’social’ adfærd og trivsel i fællesskaber blot synes at være forstærket og formaliseret, samt legitimeret af de nye optimeringskrav.
OriginalsprogDansk
TidsskriftTidsskriftet Antropologi
Tidsskriftsnummer73
Sider (fra-til)59-82
ISSN0906-3021
StatusUdgivet - maj 2016

    Emneord

  • Fællesskab, Velfærdsstaten, Grundskole, Folkeskole

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 87134489