Den funktionelle metode – en tilgang til empirisk undersøgelse af dannelsesintentioner

Publikation: ForskningKonferenceabstrakt til konference

Den funktionelle metode er et centralt begreb
i Luhmanns analyse af det moderne samfund.
Metoden gør det muligt at undersøge, hvilke
løsninger et system anviser på et givent problem.
Analytisk anlægger den funktionelle metode
altså en problem/løsnings optik. Det er dog
også muligt at vende iagttagelsesforskellen om.
Dermed spørger man: hvilke problem(er) søger
en given løsning at håndtere? I oplægget vil jeg
vise, hvorledes den didaktiske anvendelse af
’virkelige problemer’ historisk har været set som
en mulig løsning på endog meget forskellige
dannelsesintentioner/-problemer.
OriginalsprogDansk
Udgivelsesår5 apr. 2017
StatusUdgivet - 5 apr. 2017
BegivenhedEmpirisk dannelsesforskning - Mellem teori, empiri og praksis - Forskning og Udvikling, UC Syd, Kolding, Danmark
Varighed: 4 apr. 20175 apr. 2017
https://ucsyd.nemtilmeld.dk/images/descriptions/14380/20170113_forskning_konference_program_A4_PRESS_endeligt_program.pdf

Konference

KonferenceEmpirisk dannelsesforskning - Mellem teori, empiri og praksis
LokationForskning og Udvikling, UC Syd
LandDanmark
ByKolding
Periode04/04/201705/04/2017
Internetadresse

    Forskningsområder

  • Dannelse, Systemteori, Didaktik

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 110036370