Børn sociale deltagelse og fællesskaber

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiFormidling

En stor del af pædagogers arbejde handler om at tilrettelægge, understøtte og udvikle fællesskaber for børn. I både daginstitutioner, skoler og specialtilbud har børn en hverdag sammen med andre børn, og det pædagogiske arbejde virker derfor sammen med børnenes samspil med hinanden. Det vil sige, at når pædagoger planlægger en praksis, der vil noget med børn, må de undersøge og inddrage børnenes egne projekter som en del af det arbejde – og det indebærer kontinuerligt at justere og gentænke planer, fordi børnene har gang i noget med hinanden, som får betydning for pædagogernes planer. Derfor har pædagoger brug for at kunne orientere sig i og skabe viden om børnenes perspektiver (hvordan hverdagen ser ud fra børnenes vinkel) og om børnenes sociale samspil med hinanden. Det indebærer også en opmærksomhed på, hvordan de måder, børnenes hverdag er organiseret på, får betydning for børns muligheder og måder at være sammen på. Ved at ændre praksis kan pædagoger forandre betingelser og åbne nye muligheder for børnenes måder at tage del i fællesskaber på.
OriginalsprogDansk
TitelGrundfaglig viden om pædagogiske miljøer og aktiviteter
RedaktørerTrine Holst Mortensen
UdgivelsesstedKøbenhavn
ForlagAkademisk Forlag
Udgivelsesår2017
Sider57-78
???Chapter???3
ISBN (trykt)978-87-636-0421-5
StatusUdgivet - 2017

    Forskningsområder

  • Børnefællesskaber, Skole, Dagtilbud, Pædagogisk praksis, Pædagoger og lærere, Social deltagelse, Pædagogprofession, Lærerprofession, Fællesskab, Socialpædagogik, Grundskole

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 119121135