Styrker som løftestang til optimal læring

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskning

En af tidens trends 21st Century Skills fokuserer på, at børn skal lære mere, samt at børn skal lære at lære mere. Det første er et kvantitativt mål - at lære mere, der ikke siger noget om, hvad børn skal lære, eller hvor godt de skal lære noget. Det andet er metakognitivt - at lære at lære - altså at være bevidst om, hvad der skal læres, hvordan man lærer og hvorfor man lærer. Nærværende artikel har fundament i styrkebaseret læring; hvordan børns karakterstyrker ses som mulige veje til læringspotentialet baseret på et ph.d-projekt, der har undersøgt, om et udgangspunkt i elevens styrker og det at bringe dem i anvendelse i pædagogisk praksis kan skabe bedre læring og bedre trivsel. I denne artikel belyses sammenhængen mellem elevers og undervisers forståelse af læring med udgangspuntk i styrkebaserede læringsinterventioner og betydeningen for læringens transferværdi - om eleven kan anvende læringen i nye eller ukendte situationer. Artikeln tager udgangspunkt i SOLO-taksonomien og skelnen mellem overflade- og dybdelæring, det kobles til positiv psykologi og karakterstyrker og konkretiseres gennem anvendelse heraf i et konkret forskningsprojekt. Afslutningsvis perspektiveres resultaterne heraf.
OriginalsprogDansk
Artikelnummer5
TidsskriftKognition og pædagogik
Vol/bind28
Tidsskriftsnummer107
Sider (fra-til)54-65
Antal sider12
ISSN0906-6225
StatusUdgivet - 2017

    Forskningsområder

  • Styrker, Læringspotentiale, Grundskole, Læring

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 129223498