Fællesskabende didaktikker

Publikation: Forskning - peer reviewBidrag til bog/antologi

  • Helle Rabøl Hansen
    Helle Rabøl HansenDanmark
Fællesskabende didaktikker hedder et bud på et begreb, der samtænker undervisning og fællesskabsopbyggende processer i skoleklassen. Begrebet er inspireret tre steder fra. Dels fra af en teoretisk forståelse af læring som deltagelse i fælles praksisser. Dels fra forskningsfund om skoleklassekultur og mobning og dels fra analysefund af praksismodsætninger i hidtidige interventionsindsatser mod mobning. Begrebet har også et fremadrettet normativt sigte, der handler om at forbedre skolelivet for dem, der står på kanten eller ved siden af elevfællesskabet. De marginaliserede, ekskluderede eller mobbede skoleelever. Artiklen er således en blanding af videndeling og visioner.
OriginalsprogDansk
TitelNye perspektiver på mobning
RedaktørerHelle Rabøl Hansen, Dorte Marie Søndergaard
Antal sider10
UdgivelsesstedHerfølge
ForlagSkolepsykologi
Udgivelsesår2014
Sider63-72
ISBN (trykt)9788790650452
StatusUdgivet - 2014
SerieDen blå serie
Nummer31
ISSN0901-5078
SeriePaedagogisk Psykologisk Tidsskrift
NummerTemanummer
Vol/bind51
ISSN1903-0002

    Forskningsområder

  • Didaktik, situeret læringsteori, antimobning, normativitet, Fællesskabende didaktikker, Mobning

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 84633649