Vidensformers legitimitet i skolepraksis: lærerperspektiver på nationale standardiserede tests betydninger for skolepraksis

Publikation: Forskning - peer reviewTidsskriftartikel

Formålet med artiklen er at undersøge hvilken form for viden, testning tilbyder lærere, og hvilke perspektiver lærere anlægger på nationale standardiserede tests betydninger for skolepraksis. I artiklen bliver der anlagt en analytisk skelnen mellem testviden og hverdagsviden, og det vises, hvordan lærere handler forskelligt i dobbelthederne herimellem. Gennem analyserne peges der på, hvordan de forskellige vidensformer både konflikturerer samtidig med, at testviden trækker på videnskabelige konnotationer og dermed på en højere grad af legitimitet end lærernes hverdagsviden. Det analyseres frem, hvordan læreres handlinger mellem testviden og hverdagsviden forbinder sig til deres rådighed i pædagogisk praksis og til deres faglige selvforståelse. Afslutningsvis perspektiveres der til muligheder for at støtte læreres hverdagsviden om eleverne.
OriginalsprogDansk
TidsskriftNordic Studies in Education
Vol/bind35
Tidsskriftsnummer3-4
Sider (fra-til)168-183
Antal sider16
ISSN1891-5914
StatusUdgivet - 2015

    Forskningsområder

  • Grundskole, Lærerprofession, Test og karakterer

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 79580047