Tilblivelse af talenter og ikke-talenter: om unges arbejde med at blive til som idrætstalenter

Publikation: Forskning - peer reviewTidsskriftartikel

  • Jens Christian Nielsen
  • Jesper Olesen
  • Lotte Stausgaard Skrubbeltrang
    Lotte Stausgaard SkrubbeltrangDepartment of Health Science and Technology, Aalborg University, Aalborg, Denmark.Danmark
I artikel belyses, hvordan unge potentielle idrætstalenter i folkeskolens idrætsklasser arbejder på at leve op til repræsentationen af det at være et talent. Analysen fokuserer på, hvad der sker, hvis potentielle talenter af forskellige grunde har vanskeligt ved at leve op til de forventninger, der rettes mod dem. I analyser tages der afsæt i et poststrukturalistisk begreb om becoming der tilfører analysen centrale perspektiver på, hvordan potentielle idrætstalenter gør og praktiserer talent, og på de forventninger til udvikling de søges forpligtiget på. Det anvendte begreb om becoming henter i særlig grad inspiration fra den Deleuze’ begrebsverden og fra poststrukturalistiske etnografiske analyser, der trækker på denne eller tilsvarende begrebssæt. Deleuze skelner mellem tilblivelse, hvor individet lever op til forventede repræsentationer og normer og (for)bliver den samme, becoming-the-same, og tilblivelse, hvor individet bliver en anden, becoming-other. Becoming kan således, som del af et udviklingsbegreb, bidrage til at undersøge mødet mellem herskende talentforståelser og potentielle idrætstalenter subjektivering igennem disse – og dermed hvad de unge skal gøre for at passere som et talent i udvikling. Endeligt præsentere artiklen inspireret af Bronwyn Davies et begreb om emergent lytning, der i praksisfeltets møde med talenter kan skabe rum for bredere og alternative former for talentgørelsen.

OriginalsprogDansk
Artikelnummer9
TidsskriftPaedagogisk Psykologisk Tidsskrift
Vol/bind53
Tidsskriftsnummer2
Sider (fra-til)90-104
Antal sider15
ISSN1903-0002
StatusUdgivet - 2016

    Emneord

  • Talentgørelse, Talentudvikling, Tilblivelse, Emergent lytning, Gilles Deleuze, Bronwyn Davies, Idrætsklasser, Talent, Ungdomsuddannelse, Læring

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 101088285