Rammer for mad og måltider i skolen: en systematisk forskningskortlægning

Publikation: Forskning - peer reviewRapport

Mad og måltider i skolen handler ikke kun om, at maden er sund, men også om, at de fysiske-, organisatoriske-, sociale-, og pædagogiske rammer om måltiderne understøtter, at elever kan spise sundt med andre og nyde deres mad, hvad enten det er madpakker eller skolemad. Trods øget opmærksomhed på skolemad har betydningen af forskellige rammer for mad og måltider i skolen hidtil været uklar. Med denne rapport kortlægges dansk og international forskning på området systematisk.
Rapporten konkluderer, at rammerne har stor betydning for elevernes a) fysiske, sociale og mentale sundhed herunder lyst til at spise sundt, b) læringsforudsætninger og c) sociale og faglige trivsel. Samtidig peger forskningskortlægningen på, at interventioner, hvis de skal være effektfulde, bør være multikomponente, indeholde sund, velsmagende og indbydende mad indtaget i mindre spisegrupper samt involvere eleverne i udformningen og styringen af skolemåltidets rammer.
OriginalsprogDansk
Udgivelses stedKøbenhavn
ForlagAarhus Universitet - DCA - Nationalt Center for Fødevarer og Jordbrug
Antal sider95
ISBN (Trykt)9788793398863
Rekvirerende organFødevarestyrelsen
StatusUdgivet - 20 jul. 2017
SerieDCA Rapport
Nummer101
ISSN2245-1684

    Forskningsområder

  • Skolemad, Skolemåltider, Sundhedsfremme

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 115046064