Prinsessepiger og popkultur: Medieleg som transmedial intertekstualitet

Publikation: Forskning - peer reviewTidsskriftartikel

Dokumenter

  • Medieleg

    Forlagets udgivne version, 21 KB, Word-dokument

I børnehaven Mejsen har en flok piger leget med billeder. Med afsæt i en collage af fotokopierede Bratz-prinsesser har pigerne lavet en fortælling, som er blevet fotograferet, printet ud og hængt op. En anden dag er pigerne selv blevet fotograferet, på en tur en vinterdag. Også disse billeder er blevet printet ud og hængt op - umiddelbart ved siden af prinsessebillederne. Gennem børnenes egen sammenstilling af to ellers meget forskellige situationer eller fortællinger illustreres nogle ganske grundlæggende temaer i danske børns hverdagsliv i 2008, spændt ud mellem pædagogiske og kommercielle (medie-)kontekster. Børnene selv navigerer imellem disse og demonstrerer i deres specifikke medieleg hvordan produkter, figurer og fortællinger indgår i et samlet mediemiljø.
OriginalsprogDansk
TidsskriftTidsskrift for Boerne- og Ungdomskultur
Tidsskriftsnummer53
Sider (fra-til)69-74
Antal sider6
ISSN0907-6581
StatusUdgivet - 2009

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

Download-statistik

Ingen data tilgængelig

ID: 196121