Principper for organisering af undren: Indsamlingshistoriske perspektiver på John Olsens Undrekammer

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Den danske kunstner John Olsens samlingspræsentationer er på én gang dragende og frastødende, poetiske og kitschede, intime og encyklopædiske.
I denne tekst er jeg optaget af, hvordan denne modsætningsfyldte fascination kan for-stås i et kunst- og samlingshistorisk perspektiv. John Olsens undreskabe er overbevisende blevet sat i forbindelse med de typer af samlinger og samlingsorganiseringer, man kender fra renæssancens kunstkamre, også kaldet raritetskabinetter eller på tysk ’Wunderkammer’, (vid)underkammer. I disse fyrstesamlinger fra 1500-tallet blandede man netop det natur- og menneskeskabte i modsæt-ning til den opdeling mellem natur-, kunst- og kulturhistorie, vi kender fra moderne museer, sådan som de formede sig fra slutningen af 1700-tallet og begyndelsen af 1800-tallet. I denne tekst udfolder jeg dette samlingshistoriske perspektiv på John Olsens værker, men etablerer også forbindelser til andre, nyere, eksempler på samlinger, samlingsteori og organiseringsbetydning.
OriginalsprogDansk
TitelJohn Olsen: Tegn på liv
RedaktørerRasmus Kjærboe
Antal sider40
ForlagRibe Kunstmuseum
Udgivelsesår2018
Sider96-135
ISBN (trykt)978-87-993747-8-6
StatusUdgivet - 2018

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 119766351