Faglighed og scenariedidaktik

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Scenariebaserede undervisningsforløb er kendetegnet ved, at eleverne samarbejder om at løse udfordringer i komplekse sammenhænge. Arbejdets indhold er således ikke ordnet efter faglige principper eller taksonomier, og faglige begreber, tilgange og metoder er ikke umiddelbart styrende for, hvad der foregår. I scenariedidaktisk undervisning er det således afgørende, at deltagerne er opmærksomme på,, hvordan de inddrager, kvalificeres og kvalificerer sig fagligt. Men hvad er faglighed? Dette kapitel tager fat på at belyse dette i et scenariedidaktisk perspektiv.
Kapitlet introducerer til en model for et holistisk faglighedsbegreb bestående af fem dimensioner: Perspektiv, interesse, social konstellation, systematisk tilgang til verden samt et fagsprog. Det holistiske faglighedsbegreb anvendes herefter til at vise, hvordan personer med forskellige fagligheder kan gøre brug af nogle af de samme systematiske tilgange og fagsprog, men kan deltage i forskellige sociale konstellationer og have forskellige interesser og perspektiver.
Igennem to case-eksempler vises det, hvordan skolens undervisning kan have fokus på nogle, men ikke alle aspekter af en holistisk faglighed og derigennem ikke altid giver eleverne mulighed for at udvikle en dybere mere holistisk forståelse af fag og fagligheder. I den første case bliver det tydeligt, hvordan scenariebaseret undervisning kan give eleverne mulighed for at leve sig ind i og udfolde en mere holistisk faglighed.
Den anden case giver et indblik i, hvordan scenariebaseret undervisning fordrer, at lærere og elever har øje for de faglighedsdimensioner, der kan udfoldes, og at mangel på en sådan kan føre til at også scenariebaseret undervisning blot har fokus på en eller få dimensioner af det holistiske faglighedsbegreb.
I sidste del af kapitlet diskuteres de forenklede Fælles Mål fra 2014 i forhold til det holistiske faglighedsbegreb, og der argumenteres for at Fælles Mål i en vis udstrækning lægger op til at elever og lærere arbejder på at udvikle holistiske fagligheder, og på den måde peger artiklen ind i fremtidige revisioner af Fælles Mål.
OriginalsprogDansk
TitelHvad er scenariedidaktik ?
RedaktørerThorkild Hanghøj, Morten Misfeldt, Jeppe Bundsgaard, Vibeke Hetmar, Simon Skov Fougt
UdgivelsesstedAarhus
ForlagAarhus Universitetsforlag
Udgivelsesår2017
Sider97-117
???Chapter???5
ISBN (trykt)978 87 7124 967 5
StatusUdgivet - 2017
SerietitelDidaktiske Studier
Nummer2
ISSN2446-4546

    Forskningsområder

  • Didaktik, Folkeskole, Grundskole

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 99574686