Radikalisering i skolen? fra etnicitet og køn til muslimskhed, fælleshed og belonging

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

Artiklen tager udgangspunkt i en case om en 14 årig skolepige som tilsyneladende bevæger sig i en religiøs radikaliseret retning. Casen anvendes til at tage fat i aktuelle teoretiske diskussioner om etnicitet, andethed, køn og belonging, og fokuserer på hvordan det som praktiker er muligt analysere problemstillingen med øje for den kompleksitet processer som radikalisering er indlejret i. Der argumenteres i denne forbindelse for en dynamisk og processuel forståelse af etnicitet og kultur, der i stedet for at se på kulturel eller religiøs andethed som definerende for den enkeltes adfærd ser på den enkeltes flerrettede positioneringer og søgen efter tilhørsforhold som væsentlige faktorer. 

OriginalsprogDansk
TidsskriftPæda­gogisk Psykologisk Tidsskrift
Tidsskriftsnummer5
Sider (fra-til)105-116
Antal sider11
ISSN1903-0002
StatusUdgivet - 2018

    Forskningsområder

  • Andethed, Belonging, Etnicitet, Radikalisering, Skole, Grundskole, Køn, Fællesskab

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 132942030