A feasible method to study the Danish out-of-hours primary care service

Publikation: Forskning - peer reviewTidsskriftartikel

Dokumenter

Det danske lægevagtssystem håndterer hvert år over tre millioner kontakter fra patienter, som har akut behov for lægehjælp uden for normal åbningstid. Alligevel ved vi meget lidt om, hvilke faktorer der påvirker patienternes beslutning om at kontakte lægevagten, og hvilke tilbud de får ved henvendelse. Denne metodeartikel ser nærmere på sygdoms- og kontaktmønstret for henvendelser til lægevagten i Region Midtjylland over en 1-årig periode 2010-11. Resultaterne viser, at telefonkonsultationer oftest blev tilbudt til forældre med syge børn, mens hjemmebesøg oftest blev tilbudt til ældre patienter. Studiets resultater bygger på data, som er indsamlet via spørgeskemaer i vagtlægernes eksisterende IT-system. I alt 21.457 kontakter til lægevagten indgår i studiet, og alle henvendelser blev afsluttet som enten telefonkonsultation, konsultation med fremmøde eller hjemmebesøg. Fremgangsmåden har vist sig at give et repræsentativt udsnit af kontakterne til akutbetjeningen, og projektet kan udgøre et solidt grundlag for fremtidige studier på området.
OriginalsprogEngelsk
TidsskriftDanish Medical Journal
Vol/bind61
Tidsskriftsnummer5
Sider (fra-til)1-6
Antal sider6
ISSN2245-1919
StatusUdgivet - 2014

    Emneord

  • out-of-hours, out-of-hours care

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

Download-statistik

Ingen data tilgængelig

ID: 76180611