Factors associated with low patient satisfaction in out-of-hours primary care in Denmark - a population-based cross-sectional study

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikel

DOI

Lægevagten har i perioder været meget diskuteret og udskældt, men vi ved ikke meget om, hvordan patienter reelt oplever kontakten med vagtlæger. Denne undersøgelse viser, at der generelt er stor tilfredshed med lægevagten. De mest utilfredse var dem, der kun havde talt med vagtlægen i telefonen. Her var i alt 8,5 % utilfredse eller meget utilfredse sammenlignet med dem, der havde mødt en læge i konsultationen eller under hjemmebesøg. Lang ventetid eller dårligt selvvurderet helbred var ofte årsag til utilfredshed. Patienter i større byer var generelt mere utilfredse. Der var også større utilfredshed i de tilfælde, hvor lægerne vurderede, at det ikke drejede sig om noget alvorligt. Undersøgelsen bygger på LV-KOS, som blev gennemført i Region Midtjyllands lægevagt i 2010-11 og er den største af sin slags med ca. 22.000 registrerede lægevagtskontakter og med spørgeskemabesvarelser fra godt 7.000 patienter om deres oplevelse af kontakterne. Resultaterne kan bruges i uddannelsesmæssig sammenhæng til at sætte fokus på de elementer i kontakterne, som har betydning for patientoplevelsen. Det kan også være relevant at se nærmere på uoverensstemmelser mellem patienternes forventninger og det tilbud, som lægevagten udgør.
OriginalsprogEngelsk
TidsskriftB M C Family Practice
Vol/bind19
Tidsskriftsnummer1
Sider (fra-til)15
ISSN1471-2296
DOI
StatusUdgivet - 11 jan. 2018

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 120618722