Andre blikke på forældres positioner i børns mobning

Publikation: Forskning - peer reviewTidsskriftartikel

Hvilken rolle spiller forældrene i børns mobning i skolen? Det er et emne, der igennem de senere år har været genstand for tiltagende opmærksomhed blandt både forskere, politikere, og forskellige børneretslige og skolepolitiske organisationer i Danmark. I takt med, at mobning blandt de danske skolebørn er blevet en stadig mere synlig problematik, er interessen for forældrenes andel i og ansvar for børns mobning også blevet skærpet. På tværs af interesseniveauer synes indgangen til problematikken at være den, at der findes kausale sammenhænge imellem børns sociale adfærd i skolen og deres forældres måder at opdrage og fungere som rollemodeller på. I min forskning på området har jeg taget et andet afsæt og har interesseret mig for, hvordan forældres positioner og mulige agens i dette felt betinges af og virker sammen med en række andre aktører på såvel lokale som på samfundsmæssige og politiske niveauer.
OriginalsprogDansk
TidsskriftPaedagogisk Psykologisk Tidsskrift
Vol/bind51
Tidsskriftsnummer1
Sider (fra-til)60-75
Antal sider16
ISSN1903-0002
StatusUdgivet - 2014

    Forskningsområder

  • Mobning, Forældre/Forældresamarbejde, Skole-hjem-samarbejde, Grundskole

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 83461073