Skolen i lære på teatret: Mod krop og drama i danskfaget

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til rapportForskning

Denne slutrapport er skrevet efter afslutningen af tre års samarbejde mellem et teater og seks folkeskoler. Rapporten er en forskningsevaluering af Ej Blot Til Lyst 1.0 (EBTL), et udviklingsprojekt under Aarhus Teater 2015 – 2018, som tilbyder dansklærere et kompetenceløfte i ’krop og drama’ i faget dansk. EBTL er støttet af A.P. Møllers Folkeskoledonation, der er rettet mod læreres efter- og videreuddannelse. Rapporten vil belyse teatrets procedurer og læring og forandring hos de lærere og elever, som har deltaget.

Krop og drama i danskfaget
Kan teatret lære lærere at gøre eleverne dygtigere til dansk? Det er dette kontante spørgsmål, Aarhus Teater har forsøgt at svare på med EBTL. Et væsentligt motiv for samarbejdet mellem teatrets læringsafdeling og skolerne er, at man som dansklærer forventes at kunne undervise sine elever i ’krop og drama’. Det er der nogle faglige grunde til. Vores krop udtrykker sig gennem et sprog, som vi kommunikerer mere eller mindre bevidst med, og meget af det, kroppen kommunikerer, kan vi ikke beskrive tilfredsstillende med det verbale sprog. Drama betyder at handle eller at gøre, og med teater- og dramaøvelser kan læreren supplere og i nogle tilfælde erstatte traditionel tekstlæsning med øvelser i at ’gøre teksten,’ og ad den vej få læsning og fortolkning til at spille sammen med krop, rum, sansning, fantasi og forestillingsevne. Derfor optræder ’krop og drama’ som kompetencemål i danskfagets læreplaner. Men ’krop og drama’ i dansk tilgodeser også nogle mere generelle idéer om, at hovedet og resten af organismen hænger sammen, og meget tyder på, at børn lærer bedre, når kroppen og hjernen interagerer.

Det kan dog være svært at leve op til læreplanernes krav, hvis kompetencemålene føles abstrakte, og EBTL er opstået som et forsøg på at råde bod på dette ved at give dansklærere konkrete midler til at gøre krop- og dramaøvelser til en lige så naturlig del af deres danskundervisning som højtlæsning og verbal personkarakteristik.

I processen gjorde man tidligt den afgørende erfaring, at det ikke ville være fyldestgørende for dette projekt at møde dansklærerne som teaterfaglige ’elever’. Hvis projektet skulle blive brugbart i skolernes hverdag, måtte man så vidt muligt motivere og uddanne de deltagende lærere til at gøre teaterpædagogikken til ’deres egen’. Med andre ord blev opgaven at udvikle en model for projektet, som kunne tilskynde lærerne til at blive lærende og træde i karakter som projektdeltagende praktikere.
På baggrund af denne erfaring og støttet af A.P. Møllers Folkeskoledonation, der er rettet mod læreres efter- og videreuddannelse, er rapportens primære formål at undersøge de deltagende læreres læring og i sammenhæng med dette, elevernes.
For at kunne evaluere, analysere og få viden om lærernes læring, benytter rapporten blandt andet de læringsmål, dansklærerne skal dygtiggøre sig til at tage hånd om i undervisningen. Disse er allerede formuleret indenfor danskfagets fokusområder og sætter i nogen grad rammen for nærværende rapports undersøgelse.
Det er håbet, at både de involverede lærere og andre, der interesserer sig for, hvad teater- og dramapædagogik kan udrette i folkeskolen, og hvordan samarbejder mellem kunstinstitutioner og skoleverden kan organiseres, vil interessere sig for denne rapport. Rapporten vil være tilgængelig på Aarhus Teater Lærings hjemmeside https://www.aarhusteater.dk/at-laering/ej-blot-til-lyst/
OriginalsprogDansk
TitelSkolen i lære på teatret : Mod krop og drama i danskfaget.
Antal sider132
Udgivelsesår1 maj 2018
StatusUdgivet - 1 maj 2018

    Forskningsområder

  • Teater i skolen, Åben Skole, Partnerskaber mellem kulturinstitutioner, kunsntere og lærere/pædagoger

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 127863197