Hvad betyder klassen: følgeforskning til PISA-København 2010 (LEKS 3)

Publikation: ForskningRapport

Dokumenter

Projekt LEKS3 er gennemført som et samarbejde mellem Københavns Kommune og forskere på Aarhus Universitet på data indsamlet blandt samtlige elever i 9. klasser i Københavns Kommunes folkeskoler årgang 2009/2010.
Det er en klar konklusion fra LEKS 3 analyserne, at selve klassen med dens muligheder for at definere relationer mellem elever inden for samme klasse og mellem elever og deres lærere har signifikant betydning for elevernes oplevelse af deres situation og for deres faglige præstationer.
At der kan konstateres en signifikant sammenhæng mellem elevernes køn og sprog på den ene side og succes i ungdomsuddannelserne på den anden side er velkendt. Men det er nyt, at elevernes centrerede socioøkonomi – altså hvor eleven socioøkonomisk befinder sig i forhold til klassekammeraterne – også har sammenhæng med succes i ungdomsuddannelsen. Resultaterne flytter dermed opmærksomheden fra elevernes hjemmebaggrund til den placering, denne baggrund giver eleverne i de klasser, de går i.
Det er ikke blot i forhold til succes i ungdomsuddannelserne, at den enkelte elevs centrerede socioøkonomi spiller en rolle. Den har også sammenhæng med elevens markering af lærer-elev-relationen, af elevens oplevelse af tydelighed i undervisningen samt af elevens resultater i PISA-læsning, PISA-matematik og PISA-naturfag.
Endvidere har den enkelte elevs centrerede holdning til skolen betydning for elevens succes eller det modsatte i ungdomsuddannelserne. Endelig er der en signifikant sammenhæng mellem den enkelte elevs centrerede lærer-elev-relation og elevens resultater i PISA-læsning, matematik og naturfag.
OriginalsprogDansk
UdgivelsesstedKøbenhavn
UdgiverAarhus Universitet, DPU
Antal sider95
ISBN (trykt)978-87-7684-685-5
ISBN (elektronisk)978-87-7684-684-8
RekvirentKøbenhavns Kommunes Børne- og Ungdomsforvaltning
StatusUdgivet - 19 jun. 2016

    Emneord

  • PISA-København, LEKS 3 kvantitativ del, Klassens betydning for elevers præstationer, Test og karakterer, Måling, Grundskole

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

Download-statistik

Ingen data tilgængelig

ID: 100755556