En ny vej at gå for udsatte unge i USA: en model for Danmark?

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

Der er vedvarende problemer med en for stor ungdomsrestgruppe i Danmark. Erhvervs-uddannelserne er i fortsat krise med for lille optag og for stort et frafald. Drenge med en etnisk minoritetsbaggrund falder i alt for stort omfang ud af det almindelige danske skole- og uddannelsessystem. Der er kommet forslag om en ny ungdomsuddannelse, der skal kunne løse nogle af problemerne. Samtidig er der stigende mangel på arbejdskraft indenfor det teknisk-naturvidenskabelige-IT- og håndværks-mæssige område. Et område, som i USA ofte omtales som STEM, dvs. Science, Technology, Engineering, Math. I denne artikel introduceres og diskuteres en succesrig ny ungdomsuddannelse, Pathway to Technology (P-tech), som i fælles bestræbelser mellem forskellige uddannelsesinstitutioner, virksomheder og politiske tiltag retter sig specifikt mod de store marginaliserede og udsatte ungdomsrestgrupper i USA. I Danmark tages der i 2017 lidt i tråd hermed fat på nye initiativer i skolen med ”Engineering”.
OriginalsprogDansk
Artikelnummer5
TidsskriftPaideia: tidsskrift for professionel pædagogisk praksis
Tidsskriftsnummer15
Sider (fra-til)45-58
Antal sider13
ISSN1904-9633
StatusUdgivet - 6 jun. 2018

    Forskningsområder

  • Inklusion, Erhvervsuddannelse, Projektarbejde, Minoriteter, Ungdomsuddannelse, Marginalisering

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

Projekter

Presse/medie-elementer

ID: 108446885