Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avis › Tidsskriftartikel
Når Undervisningsministeren definerer sit fokusområde på det uddannelsespolitiske område som talentarbejde og benytter termer som talentspotting, talentpleje, talentudvikling, så indebærer det, at en terminolog,i der er udviklet i et domæne (sportens verden), flyttes til et andet domæne (uddannelsessystemet). Når man søger inspiration i sportens verden til, hvordan man skal styrke talentudviklingen i uddannelsessystemet, så er det imidlertid vigtigt at være opmærksom på, hvilke forståelser af talent og hvilke forståelser af læreprocesser, der fører fra talent til ekspertise, man overtager, og man må også diskutere, i hvilken udstrækning præstationerne i sportsdomænet er sammenlignelige med de præstationer, som uddannelsessystemet skal lede frem til. Der kan være gode grunde til at lære af de erfaringer og den viden, der er blevet oparbejdet indenfor studiet af talentudvikling i elitesport, men det er også vigtigt at holde sig for øje, hvad det er for forståelser af elev, læring, præstation m.m., der følger med, når begreber vandrer.
Artiklen falder i to dele. I den første del om forskningstraditionen ridser jeg tre grundlæggende tilgange til studiet af sportsfolks vej fra talent til ekspert op. Derefter foreslår jeg en fjerde tilgang, som vil kunne føje nogle vigtige facetter til vores forståelse af, hvordan præstationer bliver til. Det er en tilgang, der ser på samspillet mellem sportsfolk og omverden i bred forstand. Til sidst peger jeg antydningsvist på, hvordan talentbegrebets vandring ind i uddannelsessystemet påvirker vores tænkning om læring afhængigt af, hvilken af de fire tilgange man vælger at abonnere på.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Social Kritik |
Tidsskriftsnummer | 126 |
Sider (fra-til) | 66-79 |
Antal sider | 14 |
ISSN | 0904-3535 |
Status | Udgivet - jun. 2011 |
Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater
ID: 211285