Retoriske strategier som led i mere effektiv vejledning

Publikation: FormidlingTidsskriftartikel

Dokumenter

Både vejledere og studerende er pressede af studiefremdriftsreformen og nedskæringer, og det betyder bl.a., at der ikke længere er tid til, at vejledere kan oplære de studerende i at skrive akademisk. For nogle studerende er det et problem. De oplever alle mulige vanskeligheder med akademisk skrivning, og de er ofte udfordrende og tidskrævende at vejlede. Erfaringer med at undervise og vejlede studerende med skrivevanskeligheder i retorik viser, at de bliver mere selvhjulpne skrivere, når de forstår 1) hvad det vil sige at være i en skriveproces 2) hvad kommunikationssituationen for en akademisk opgave er 3) at en akademisk opgave er en argumenterende tekst. Hensigten med artiklen er at give faglige vejledere indsigt i den elementære retorik, som de med fordel kan tage med i deres vejledning, og artiklen indeholder tre konkrete eksempler på, hvordan de kan vejlede hhv. Susanne som får skrevet alt for lidt, Karsten som skriver svært tilgængeligt og Anders som ikke kan finde den akademiske tone.
OriginalsprogDansk
TidsskriftDansk Universitetspaedagogisk Tidsskrift
Vol/bind12
Tidsskriftsnummer22
Sider (fra-til)64 -74
Antal sider10
ISSN1901-5089
StatusUdgivet - 2017

    Emneord

  • skrivepædagogik, retorik

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 115567817