Skriftlig interaktion i skolen

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

Artiklen omhandler, hvorvidt den nye skriftlige interaktion, kendt fra sms og sociale medier, udviser et fagligt og socialt potentiale, når det gælder undervisning. Først udvikler artiklen begrebet om skriftlig interaktion ud fra en kritisk diskussion af Niklas Luhmanns systemteoretiske kommunikations­sociologi. Herefter undersøges empirisk om skriftlig interaktion gennem digi­tale medier kan rumme et fagligt og socialt potentiale. I artiklen argumenteres for, at undervisning hidtil primært er blevet praktiseret som mundtlig interak-tion inden for klasserummets fire vægge, repræsenterende skolens omverden gennem bl.a. lærebøger. I et digitaliseret samfund bliver det imidlertid muligt at skabe undervisning, hvor undervisningsinteraktion i højere grad kan være både skriftlig og mundtlig, og dermed give flere interaktionsmuligheder end tidligere, samtidig med at en del af denne interaktion kan ske med omverden.
OriginalsprogDansk
TidsskriftScandinavian Studies in Language / Skandinaviske sprogstudier
Vol/bind9
Tidsskriftsnummer1
Sider (fra-til)1-23
Antal sider23
StatusUdgivet - 2018
Begivenhed4. symposium om sprogbrug og interaktion i nye medier - Aarhus Universitet, Aarhus, Danmark
Varighed: 26 apr. 201726 apr. 2017

Konference

Konference4. symposium om sprogbrug og interaktion i nye medier
LokationAarhus Universitet
LandDanmark
ByAarhus
Periode26/04/201726/04/2017

    Forskningsområder

  • undervisning, Sociale medier, interaktion, skriftlig interaktion, Luhmann

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 133275941