Lokale partnerskaber for udsatte unge: på tværs af produktionsskole, virksomheder og civilsamfund

Publikation: ForskningRapport

Dokumenter

Links

DOI

Rapporten ”Lokale Partnerskaber. Produktionsskoler – Virksomheder – Civilsamfund” evaluerer første del af et udviklingsprojekt, der i årene 2014‐2016 gennemføres i samarbejde mellem produktionsskoler i Esbjerg, Aarhus, Randers og København og konsulentfirmaet Socialt og Pædagogisk Udviklings‐ og Kursuscenter (SPUK) og finansieres af Velux Fonden. Projektet involverer en lang række faglærere, ledere, koordinatorer og elever fra de respective produktionsskoler samt ansatte fra offentlige og private virksomheder og frivillige fra foreningslivet. Som en del af projektets første fase, er der løbende afholdt møder, seminarer og iværksat lokale partnerskaber tilpasset skolerne
og virksomhedernes behov. Hovedformålet med projektet er en vision om i fællesskab at udvikle nye metoder, der kan hjælpe de mest udsatte unge i gang med arbejde eller uddannelse.
Motivationen bag udviklingsprojektet er vokset frem af det hul i uddannelsessystemet, der i dag eksisterer i forhold til at hjælpe nogle af samfundets mest udsatte unge videre i uddannelse. Produktionsskolerne har en lang tradition for at rumme netop denne målgruppe – men for nogle unge er afstanden mellem produktionsskolens rummelige læringsmiljø og erhvervsuddannelsernes krav uoverskuelig stor. Udviklingsprojektet ønsker at gøre denne afstand kortere ved at produktionsskolerne indgår i et tæt samarbejde med virksomheder og civilsamfund, og dermed skabe nye trædesten for de unge på deres vej videre i uddannelse og arbejde.
Den eksterne evaluering af projektet er ledet af lektor Line Lerche Mørck, samt tilrettelagt og gennemført af et forskerteam fra DPU, Aarhus Universitet, bestående af Lektor Line Lerche Mørck, Adjunkt Christian Christrup Kjeldsen og studentermedhjælperne Charlotte Johannsen, Karina Byskov Kristensen og David Roberto Andreasen. Den foreløbige evaluering er mundet ud i nærværende midtvejsevalueringsrapport, der har til formål at gøre status over projektets foreløbige arbejde. Mod udgangen af 2016 vil en samlet evaluering med konklusioner fra denne rapport samt det videre arbejde I projektet blive publiceret.
OriginalsprogDansk
UdgivelsesstedKøbenhavn
UdgiverKULT - Konsortiet for forskning i Ungdomsliv, Læreprocesser og Transition, Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet.
Udgave1.
Antal sider118
ISBN (elektronisk)978‐87‐7684‐747‐0
DOI
StatusUdgivet - 1 sep. 2015

    Emneord

  • Ungdomsuddannelse, Uddannelsespolitik

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

Download-statistik

Ingen data tilgængelig

ID: 93584746