Hvad siger data om adjunkters undervisningsudfordringer og deres valg af undervisningsaktiviteter?

Publikation: KonferencebidragKonferenceabstrakt til konferenceFormidling

Hvad siger data om adjunkters undervisningsudfordringer og deres valg
af undervisningsaktiviteter?

Programtekst
Forfatterne præsenterer en systematisk analyse af adjunkters undervisningsudfordringer og adjunkters valg
af undervisningsaktiviteter og understøttende læringsteknologier ved Aarhus BSS.

Abstract

Introduktion
Siden efteråret 2015 har adjunkter på Aarhus BSS systematisk afprøvet undervisningsaktiviteter med brug af
læringsteknologier i deres fag, som en del af adjunktpædagogikum på Aarhus Universitet.
Undervisningsaktiviteterne vælges med udgangspunkt i adjunkternes oplevede undervisningsudfordringer.

Adjunkterne præsenterer på adjunktpædagogikum erfaringer med de valgte aktiviteter og udfordringer i
digitale posters.

Undersøgelsen vil bidrage til en større forståelse for adjunkters oplevede undervisningsudfordringer og
sammenhængen mellem deres valg af undervisningsaktiviteter og læringsteknologier. Med denne undersøgelse ønsker forfatterne at besvare: Hvilke undervisningsudfordringer oplever adjunkter på Aarhus BSS og med hvilke undervisningsaktiviteter og læringsteknologier imødegås udfordringerne?

Metode
I perioden 2015 - 2017 har 90 adjunkter afrapporteret deres erfaringer i digitale posters. Undersøgelsen er en systematisk indholdsanalyse af den kvalitative data, der foreligger i posterne, og undersøgelsen vil identificere henholdsvis: (a) udfordringer, som opleves af adjunkterne, (b) aktiviteter adjunkterne afprøver, (c) læringsteknologier adjunkterne anvender i deres afprøvning.

Resultater
Indholdsanalysen af posterne igangsættes i februar 2018, og på konferencen præsenterer forfatterne
resultaterne af analysen og diskuterer sammenhængen mellem oplevede udfordringer og valg af aktiviteter
og læringsteknologier.

Implikationer
Resultaterne af undersøgelsen vil informere eksisterende praksis i undervisningen på adjunktpædagogikum og være med til at skærpe fokus på adjunkternes konkrete undervisningsudfordringer.

Derudover forventes undersøgelsen at informere en lokal satsning om ‘Educational IT’ på Aarhus
Universitet, som blev vedtaget i januar 2018. Viden om omfanget af den allerede eksisterende brug af
læringsteknologier i undervisningen på fakultetet vil være med til at fastsætte den lokale målsætning.

Forfattere
Tobias Alsted Nielsen, AU; Anne-Mette Alsholm, AU
OriginalsprogDansk
Udgivelsesår17 maj 2018
StatusUdgivet - 17 maj 2018
BegivenhedDUN Konference 2018 - Vingsted Hotel og Konferencecenter, Bredsten, Danmark
Varighed: 17 maj 201818 maj 2018
http://dun-net.dk/aktiviteter/2018/dun-konferencen-2018/

Konference

KonferenceDUN Konference 2018
LokationVingsted Hotel og Konferencecenter
LandDanmark
ByBredsten
Periode17/05/201818/05/2018
Internetadresse

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 127490685