Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Husk lige de mindste!

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisBidrag til avis - KronikFormidling

  • Forskningsenheden Barndom, læring og didaktik (småbørnspædagogik)
  • Institut for Didaktik
Politiske beslutninger udhuler pædagogikken i skattestoppets hellige navn, og i processen forringes børnenes vilkår yderligere. De, der taber, er de svage børn, de anderledes børn, børnene af anden etnisk herkomst end dansk. Alle de børn, der i forvejen har svære betingelser.
Siden de skuffende resultater fra en stor, international læseundersøgelse ramte den danske offentlighed i år 1994 og sendte chokbølger gennem Christiansborg, har det politiske pres på folkeskolen og dens evne til at producere resultater, der kunne konkurrere internationalt, været stadigt stigende. Tanken er, at man kan øge elevernes færdigheder ved at effektivisere, kanonisere, sammenligne og kompetenceteste. Og den fremføres med stor overbevisning, igen og igen og igen. Logikken kan man have mange meninger om, men trods den ihærdige indsats kan det undre, at der kun er ringe politisk interesse for barnets første leveår, hvor grundlaget for de skolefaglige præstationer etableres. Det kan enten skyldes manglende faglig indsigt, eller at det vil være for kostbart at gøre rigtigt, eller at der ikke er stemmer i det. Men det er i sandhed et paradoks, fordi det er her, at sproget etableres, og vi ved, at det er sproget, der skaber grundlaget for barnets tænkning og dermed for barnets faglige potentiale i skolen. Samtidig viser undersøgelser, at pædagogerne i vuggestuerne ikke har den fornødne tid til at yde børn den tætte kontakt, der er nødvendig for at stimulere sproget.
 
OriginalsprogDansk
TidsskriftDagbladet Information
ISSN1602-2572
StatusUdgivet - 18 aug. 2010

    Forskningsområder

  • Vuggestue, policy, didaktik, inklusion

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 208311