Digital dannelse: Udfordringer, erfaringer og perspektiver fra Randers HF og VUC

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBog

Denne bog handler om, hvordan man på Randers HF & VUC fra 2012 til 15 – i det som blev kaldt for BIT-projektet (der som nævnt i forordet står for it i bredden) – har arbejdet med at redidaktisere undervisningen for at imødekomme de problemer, muligheder og nye perspektiver, som det digitale mediemiljø åbner for. Nogle af de centrale spørgsmål har været: - Hvordan modvirker man den distraktion, som de nye medier som fx Facebook bevirker? - Hvordan udnytter man de fordele for interaktion og læring, som følger med de nye medier? - Hvordan medvirker man til, at kursisterne bliver digitalt dannede? - Hvilke nye perspektiver for læring, dannelse og vidensarbejde åbner det digitale for? - Hvilke former for it-brug er gavnlige for kursisterne på HF og VUC? - Hvordan kan it bruges til at skabe bedre deltagelse, motivation og aktivitet? Projektet har omfattet etableringen af de tekniske ændringer, vi har set overalt i landet, i skoleverdenen med store investeringer i blandt andet interaktive tavler. Hertil har projektet arbejdet på integrering af digitale medier i undervisningen ved at efteruddanne lærerne og skabe videndeling og diskussion mellem dem for at hjælpe dem med at omlægge deres undervisning og rette den til det nye mediemiljø. Bogen begynder med en artikel af følgeforskerne, der sætter en teoretisk og forskningsmæssig ramme op ved at beskrive den situation, den digitale medierevolution har sat skoleverdenen i. Den beskriver de problemer og udfordringer, de digitale medier giver, og den sætter fokus på de undervisningsmæssige og læringsmæssige fordele, der kan være ved at inddrage it og nye medier i undervisningen. Hertil stiller den skarpt på, hvad der kan ligge i at arbejde med digital dannelse – som en ungdomsuddannelse via sin undervisning kan og bør medvirke til. Herefter følger 14 kortere artikler, hvor skolens lærere fortæller om deres konkrete aktioner og heraf afledte erfaringer med at anvende digitale medier i undervisning. Med aktioner menes, at man som lærer har afprøvet en – for læreren - ny måde at bruge digitale medier på i undervisningen og/eller en ny måde at forholde sig til det nye flimrende mediemiljø. Artiklerne spænder over fag, der inkluderer humaniora, samfundsfag og naturfag, samt en lang række medier og tilgange til brugen af disse. Artiklerne kan bruges som forbilleder og emner til refleksion for alle lærere, der underviser i det nye mediemiljø. Efter lærerartiklerne kommer to artikler i et ledelsesperspektiv, der udlægger, hvordan man som skole stabler et sådant projekt på benene, og som vurderer Randers HF & VUC’s udbytte af at understøtte investeringerne i it med en mere blød dimension, der især omfatter undervisningsmæssige og mediedidaktiske tiltag. Som afslutning på bogen gør forskerne status over lærernes aktioner i forhold til, hvad de forskellige tiltag bidrager med til undervisning og digital dannelse. Denne afslutning på bogen kan man i et aktionsforskningsmæssigt perspektiv se som en refleksion over de mange aktioner; hvor langt hen ad vejen har de aktualiseret kendte muligheder, hvilke problemer er man løbet ind i, og hvordan ser aktionerne og det samlede BIT-projekt ud i et større perspektiv?
OriginalsprogDansk
UdgivelsesstedKøbenhavn
ForlagUnge Pædagogers Forlag
Antal sider194
ISBN (Trykt)97888792914-224
StatusUdgivet - 20 jun. 2015
SerietitelUndervisning og medialisering
Nummer2
ISSN0109-7296

    Forskningsområder

  • Undervisning, læring, nye medier, sociale medier, dannelse, itKompetence, digital dannelse

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 89041699