Testing and school reform in Danish education: An analysis informed by the use of ‘the dispositive’

Projekt

Se relationer på Aarhus Universitet
Projektet er udviklet i samarbejdet lektor Kristine Kousholt ved Aarhus Universitet. Projektet analyserer formålene med de nationale tests set i lyset af skolereformen. Det undersøger med baggrund i undertegnedes analytiske udvikling af dispositiv-begrebet, hvordan politiske og økonomiske rationaler har påvirket den skolepolitiske dagsorden. Formålet har både været at udvikle et kritisk perspektiv på testning, men ligeledes at videreudvikle dispositiv som begrebet til at kunne udføre en sådan kritik. Projektet har indeholdt deltagelse i to konferencer med oplæg: og foreløbigt to forskellige videnskabelige publikationer. Det første oplæg var en præsentation med Kristine Kousholt ved NERA i Lillehammer i 2014 med titlen: The students that had to be as clever as they could be. Det andet oplæg var en præsentation på konferencen: Perspektiver på folkeskolens testpraksis (Konference 3. april 2014) med oplægget: ”Hvorfor er testning knap så uskyldigt, som det tager sig ud for at være?”. Samarbejdet har foreløbigt involveret to publikationer i 2015: Hamre, Bjørn, Kousholt, Kristine, Staunæs, Dorthe & Krejsler John B. (2015): Eleverne, der skulle blive så dygtige, som de kunne - Kategorisering og potentialitet i skolens lærings - og testarrangementer, in: Pædagogisk Psykologisk Tidsskrift, S. 21-43. Kousholt, Kristine & Hamre, Bjørn (2015): Testing and school reform in Danish education: An analysis informed by the use of ‘the dispositive’, in: Bookseries: Oxford Studies in Comparative Education. Publikationen er accepteret til udgivelse i efteråret 2015. Samarbejdet har ledt til invitation til deltagelse i en paneldebat om testning på den canadiske uddannelsesforsker konference CIES i januar 2016. Dette markerer afslutningen på projektet.
StatusIgangværende
Periode01/04/201406/03/2016

    Emneord

  • Test og karakterer, Grundskole, Skolereform

ID: 91067267