Skolepsykiatriens opkomst i forbindelse med skolens differentieringsprocesser

Projekt

Se relationer på Aarhus Universitet
Skolepsykiatriens opkomst i forbindelse med skolens differentieringsprocesser Dette er et projekt, der bygger videre på Christian Ydesen og undertegnedes eksisterende forskning inden for undersøgelsen af skolepsykologiens betydning i skolens differentieringspraksisser. Hamre, Bjørn & Ydesen, Christian (2014): The Ascent of Educational Psychology in Denmark in the Interwar Years, in: Nordic Journal of Educational History, Vol. 1. No. 2, S. 87-111. Hvor den eksisterende forskning i skolepsykologien er relativt udforsket så er skolepsykiatrien et relativt uudforsket felt. Projektet er lagt an som en historisk undersøgelse arkivundersøgelse med baggrund Københavns Stadsarkiv. Projektet bygger således på analyser af historiske dokumenter. Dette projekt er under opbygning, men der er foretaget en præsentation på den 6’te nordiske uddannelseshistoriske konference i Uppsala i august 2015: Constructing student deviance: The emergence of educational school psychiatry in Copenhagen in the 1940s Projektet har til formål at forstå betydningen af skolepsykiatrien som del af skolens differentieringsprocesser.
StatusIgangværende
Periode01/08/201501/09/2017

    Emneord

  • Specialpædagogik, Grundskole

ID: 91071411