Pædagogik på kanten/ Schools on the edge

Projekt

Se relationer på Aarhus Universitet
Ønsker at finde frem til, hvilke pædagogiske faktorer, der virker for at få marginaliserede og sårbare unge tilbage i uddannelsessystemet, så de opnår:
 livsduelighed
 brugbare kompetencer
 fremtidig tilknytning til arbejdsmarkedet
Projektet tager afsæt i Anholt projektet og Drengeakademiet.
Formålet er at undersøge, om og hvordan det er muligt at organisere uddannelsestiltag, som tilgodeser de unge og deres motivation. Spørgsmål er hvilke tiltag, der kan sikre en fastholdelse af disse unge i en uddannelseskontekst.

Pædagogik på kanten undersøger:
1. tværgående og komparative faktorers betydning.
2. hvad der virker på tværs af forskellige formelle rammer og pædagogiske kontekster og tilgange.
3. hvorledes man kan arbejde med integration på baggrund af køn, etnicitet, sociale grupper.

Pædagogik på kanten opererer i en gråzone mellem skole- og fritid og mellem forskellige faggrupper: lærere, pædagoger og UU-vejledere, samt personale i klub, SFO, sportsforeninger, ungdoms- og 10. klasseskoler, VUC samt produktionsskoler. Pædagogik på kanten pointerer, at livsduelighedsudfordringen omfatter mere end blot den vanlige gruppe af utilpassede unge, eftersom også fagligt ressourcestærke oplever problematikker, jf. aktuelle forskningsresultater fra CeFU.
StatusAfsluttet
Periode01/06/201531/12/2015

    Emneord

  • Socialpædagogik, Marginalisering

Aktiviteter

ID: 87212060