DPU

Louise Bøttcher

Lektor

Louise Bøttcher
Se relationer på Aarhus Universitet

Louise Bøttcher er ansat som lektor i neuropsykologi ved Institut for Uddannelse og Pædagogik med forskningsområde inden for teknologi og handicap. Hendes forskningsinteresse centrerer sig om at undersøge og forstå børn og unge med handicap og deres udviklings- og læringsmuligheder ud fra en kombination af det neuropsykologiske perspektiv og kultur-historisk virksomhedsteori. Aktuelt er hun i gang med Forskningsprojektet Social Mediations through Communication Technology (SMECT) udforsker hvordan kommunikationsteknologier konstrueres gennem de sociale handlinger, hvori sprog anvendes og udvikles. Projektets empiriske fokus er rettet mod unge med handicap, som står på overgangen til et voksenliv på egne ben og hvordan brug af teknologier udvikler og forandrer såvel psykologiske som sociale måder at fungere på. Fokus vil være på hvordan teknologierne bidrager til de unges udvikling af identitet, forståelser og færdigheder nødvendige for deres videre liv.

CV

Uddannelse:

2009 Ph.D Institut for Psykologi,  Københavns Universitet.

2003 Cand.Psych. Københavns Universitet

Ansættelser:

2013-  Lektor, Institut for Uddannelse og Pædagogik, Aarhus Universitet

2010-2013 Adjunkt, Institut for Læring, DPU, Aarhus Universitet

2009-2010 Postdoc., Institut for Psykologi, Københavns Universitet.

2009 Ekstern lektor, Institut for Psykologi, Københavns Universitet.

2009 Projektansættelse Geelsgårdskolen.

2003-2005 Neuropsykolog, Afsnit for Apopleksi, Hvidovre Hospital

 

Profil

Louise Bøttcher er lektor i neuropsykologi. Hendes forskning fokuserer på børn og unge med handicap. Hun har særlig viden inden for området cerebral parese (CP), også kaldet spastisk lammelse, kognitive vanskeligheder og læring med kognitive vanskeligheder. Endvidere forsker hun i om givelsernes betydning for læringsmuligheder, når barnet eller den unge skal lære på andre præmisser end typiske børn og unge. Et andet interesseområde er hvordan velfærdsteknologier indgår i sociale sammenhænge.

Vis alle (28) »

Vis alle (2) »

ID: 32547173