DPU

Ib Ravn

Skolens teammøder: facilitering og refleksive processer

Publikation: FormidlingBog

  • Ib Ravn
  • Vibeke Petersen
    Vibeke PetersenDanmark
(Bagsidetekst:) Samarbejdet i skolens forskellige team finder ofte sted på møder. Møder skal faciliteres, hvis de skal skabe både mening for deltagerne og værdi for eleverne. Lærere og pædagoger er som regel ikke vilde med klassisk autoritær mødeledelse, så møderne i skolens team er ofte ustyrede og ”selvorganiserende”. Det vil tit sige: de meget-talende dominerer, det er svært at holde fokus, diskussioner tager meget lang tid og mødet trækker tænder ud. Hvis teamet giver koordinatoren eller en kollega lov til at være mødets facilitator, kan vedkommende styre samtalen på en mere aktiv, målrettet, understøttende og involverende måde. Når den fælles opgavefordeling således afvikles lettere med facilitering, bliver der bedre plads til videndeling, refleksion og egentlig pædagogisk udvikling i teamet.
OriginalsprogDansk
UdgivelsesstedFrederiksberg
ForlagSamfundslitteratur
Udgave1.
Antal sider147
ISBN (Trykt)978-87-593-1969-7
ISBN (Elektronisk)978-87-593-2155-3
StatusUdgivet - 15 jan. 2015

    Forskningsområder

  • facilitering, møder, folkeskolen, team, teamorganisering, teamkoordinator, facilitator, lærerteam, lærer-pædagog samarbejde, PR-møder, forældremøder, lærer, lærerrollen, skoleledelse, Tværfaglighed , Facilitering af videnprocesser, Grundskole, Folkeskole, Skole-hjem-samarbejde

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 83564275