DPU

Ib Ravn

Øget engagement - nu også på møderne: Rapport fra en forundersøgelse af møder i Vestjysk Bank i forbindelse med projekt ”Møder der skaber værdi og mening”

Publikation: RådgivningRapport

Dokumenter

Hovedpointer
1. Medarbejderne i vestjyskBANK går til møder i ca. 2 timer om ugen. De vur-derer, at de spilder en sjettedel af den tid. De kvalitetsvurderer deres møder til at være lidt over middel (3,3 på en skala fra 1 til 5).
2. Møderne er meget orienterede mod videregivelse af information. Men samtidigt vil mødelederne gerne have aktive mødedeltagere. Det er to ting, der er vanskelige at forene.
3. Ud over informering bruger lederne møderne til at:
a. fornemme hvor medarbejderne er
b. skabe motivation og medejerskab blandt de ansatte
c. skabe en god stemning og trivsel på arbejdspladsen
4. Der er stort fokus på kunder og værdiskabelse i møderne.
5. Stemningen på møderne er god, og der lægges vægt på det uformelle.
6. Medarbejdernes udbytte af møderne er blandet. Kun 40% vurderer, at det er vigtigt, at netop de er til stede på møderne. Og kun halvdelen af dem synes, de får bidraget med det de vil.
7. Vi konkluderer at mødelederne udmærket kender de klassiske, lidt formelle redskaber til mødeledelse (stram tidsstyring og dagsordensafvikling). Men de er ikke gode nok til at gennemføre møder, som inddrager medarbejderne, bringer dem i spil og udvikler dem.
8. Vi så gode ledere, som var dygtige til moderne ledelse. Vi så dog kun få eksempler på en tilsvarende moderne mødeledelse.
9. En best practice-liste giver eksempler på gode mødeteknikker, vi observerede i banken.
OriginalsprogDansk
Antal sider10
RekvirentvestjyskBANK (Partner)
StatusUdgivet - 1 jun. 2007

    Emneord

  • Møder, Mødeledelse, Mødefacilitering, Facilitering, Mødekultur, Forundersøgelse, Vestjysk Bank

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

Download-statistik

Ingen data tilgængelig

ID: 79184028