Ib Ravn

Jeg opdagede, at formen kan have indflydelse på, om en tværfaglig dialog kan lykkes

Publikation: ForskningTidsskriftartikel

  • Ib Ravn
  • Anne Lise Kjær
    Anne Lise KjærKøbenhavns Universitet, Juridisk FakultetDanmark
  • Learning Lab Denmark
På Københavns Universitet blev en tværfaglig dialog om mangfoldighed og demokrati i Europa gennemført på en måde, der skulle sikre at de ni deltagende forskere fra fem forskellige fagområder hørte og inspirerede hinanden. Artiklens forfattere benyttede bl.a. en anerkendende præsentationsrunde, intellektuel speeddating, runder, tavs refleksion, parvise møder og "Brug 65 mio. kr. sammen på 20 minutter?" En efterfølgende evaluering viste, at forskerne var tilfredse med møderne og oplevede processerne som interessante alternativer. Ingen af dem efterlyste flere traditionelle oplæg ud over de 2 x 10 minutter, der brugt på de 4 x 2 timers møde. Dette resultat stiller alvorligt spørgsmålstegn ved den sædvanlige seminarform med længere oplæg og diskussioner bagefter. Når forskere mødes til tværfaglig dialog vil de tilsyneladende ikke blot lytte passivt til oplæg og serielle monologer bagefter. De vil - i dialog.
OriginalsprogDansk
TidsskriftKognition og Paedagogik
Vol/bind16
Tidsskriftsnummer59
Sider (fra-til)46-55
Antal sider10
ISSN0906-6225
StatusUdgivet - 2006

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 12326