Ib Ravn

ElsamNesa skabte mere effektive møder

Publikation: ForskningRapport

Executive summary

1. Medarbejdernes vurdering af møders kvalitet og udbytte var generelt ikke specielt høj: Mellem 3 og 4 på en skala fra 1 til 5. Dette gælder både for Elsam/Nesa og de fire andre virksomheder, der deltog i projektet: Nokia, Novozymes, Jyske Bank og BRFkredit.

2. Efter et træningsforløb på tre dage spredt over et halvt år blev forbedringen i møderne på knap 0,2 skalatrin.

3. Forbedringen var størst på emner inden for traditionel mødeledelse som tidsstyring, dagsorden og resultatskabelse.

4. Forbedringen var også pæn inden for den mere krævende udfordring: at skabe møder, som medarbejderne oplever som meningsfulde – og det var netop på dette punkt, at mødelederne var mest opsatte på at forbedre sig.

5. Forbedringen i hos Elsam/Nesa (0,18) var større end hos gennemsnittet af de fire øvrige virksomheder i projektet (0,07).

6. De deltagende mødeledere vurderer selv, at et møde, der før ville tage 60 min., afvikler de nu på 42 min. – en dramatisk tidsbesparelse på 30%. Men paradoksalt nok betragter deres medarbejdere stadig en femtedel af den tid, de går til møder i, som spildt.

7. Fra Learning Lab Denmarks side vurderes Elsam/Nesa’s forbedringer som absolut tilfredsstilende. Resultatet er ikke sensationelt, men i betragtning af den beskedne investering i tid er en stigning på 0,2 nydelig. Sammenlign med de ressourcer, en virksomhed ville være parat til at ofre for at forbedre (en selvfølgelig langt vigtigere indikator som) kundetilfredsheden. Her er 0,2 på en skala fra 1 til 5 en betragtelig stigning.
OriginalsprogDansk
Antal sider9
Rekvirerende organDONG Energy
StatusUdgivet - 11 sep. 2006

    Forskningsområder

  • Møder, Mødeledelse, Facilitering

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 44521012