Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Claus Toft-Nielsen

Gamingpraksis: en vidvinkeloptik på computerspil, køn, genre og hverdagsliv

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportPh.d.-afhandlingForskning

Gamingpraksis: en vidvinkeloptik på computerspil, køn, genre og hverdagsliv.

Afhandlingen fokuserer på fantasygenrens mediematricer med fokus på oplevelseskvaliteterne i og spillernes brug af World of Warcraft.

Afsættet for afhandlingen er det faktum, at 19 ud af 20 Massively Multiplayer Online Role-Playing Games (MMORPGs) er sat i et tydeligt defineret fantasyunivers. Hvorfor er dette tilfældet? Hvad er det fantasygenren i spilbar form kan, som andre genrer ikke kan? Afhandlingen sætter fokus på det mest populære MMORPG, nemlig World of Warcraft, og undersøger dels spillets realisering af fantasygenren og dels hvordan spillerens faktisk brug af spillet; hvorfor og hvordan de spiller.

Det er afhandlingens overordnede argument, at fantasygnrens funktion er en særlig form for ”worldbuilding” og den ”worldness”, forstået som en oplevelsesmæssig kvalitet, spilleren oplever i spilsituationen. Denne oplevelseskvalitet er indlejret i spilverdenens dobbeltkontrakt med spilleren, idet spillet på samme tid forstås som både fiktion og social realitet.

Afhandlingen konkluderer, at gaming er en spilaktivitet, der er defineret, ikke alene eller primært af spillet selv, ej heller af interaktionen mellem spillet og spilleren, men i en bredere optik: Gennem de dynamikker, som både rammesætter og producerer gaming som en aktivitet i en kontekst der konstitueres af genre, køn og hverdagspraksis.


OriginalsprogDansk
Antal sider195
StatusUdgivet - 11 dec. 2012

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

Download-statistik

Ingen data tilgængelig

ID: 53601589