DPU

Om DPU

Bjørg Kjær

  1. 2017
  2. Udgivet

    Vidensformer og følelser i professionelle relationer. / Kjær, Bjørg; Dannesboe, Karen Ida.

    Når professioner samarbejder: praksis med udsatte børn og unge. red. / Cecilie Kolonda Moesbye-Jensen. Frederiksberg : Samfundslitteratur, 2017. s. 121-144.

    Publikation: Forskning - peer reviewBidrag til bog/antologi

  3. Udgivet

    Professionelt samarbejde som nøglen til inkluderende børnefællesskaber : resultater fra forskningsprojektet: "Inklusion mellem pædagogik og arbejdsmiljø". / Kjær, Bjørg; Albertsen, Karen; Limborg, Hans Jørgen.

    I: 0 - 14, Vol. 27, Nr. 1, 03.2017, s. 54-57.

    Publikation: Forskning - peer reviewTidsskriftartikel

  4. Udgivet

    Afvigelse : normalitetens grænser. / Kjær, Bjørg.

    Pædagogisk antropologi: tilgange og begreber. red. / Eva Gulløv; Gritt Bykærholm Nielsen; Ida Wentzel Winther. København : Hans Reitzel, 2017. s. 93-107 (Pædagogik og Samfund; Nr. 1).

    Publikation: Forskning - peer reviewBidrag til bog/antologi

  5. Under udarbejdelse

    Parents of the welfare state: : Pedagogues as parenting guides. / Kjær, Bjørg; Dannesboe, Karen Ida; Palludan, Charlotte; Bach, Dil.

    I: Alaska Journal of Anthropology, 2017.

    Publikation: Forskning - peer reviewTidsskriftartikel

  6. 2016
  7. Udgivet

    Forældresamarbejde med elever i komplicerede læringssituationer. / Kjær, Bjørg; Kryger, Niels.

    Specialpædagogik i læreruddannelsen. red. / Jørgen Christiansen; Brian Degn Mårtensson ; Torben Pedersen. København : Hans Reitzel, 2016. s. 293-305.

    Publikation: Forskning - peer reviewBidrag til bog/antologi

  8. Udgivet

    PPR´s konsultative funktion : Følsomme relationer og professionelle identiteter på spil. / Kjær, Bjørg; Dannesboe, Karen Ida.

    I: Paedagogisk Psykologisk Tidsskrift, Vol. 53, Nr. 1, 2016, s. 53-74.

    Publikation: Forskning - peer reviewTidsskriftartikel

  9. 2015
  10. Udgivet

    Inklusion i daginstitutioner : mellem pædagogik og arbejdsmiljø. / Albertsen, Karen; Kjær, Bjørg; Limborg, Hans Jørgen; Fournaise, Maria.

    Valby : TeamArbejdsliv, 2015. 65 s.

    Publikation: Forskning - peer reviewRapport

  11. Udgivet
  12. 2014
  13. Udgivet

    Lekens rolle i skandinaviske skolefritidsordninger og fritidshjem : en analyse av offentlige dokumenter. / Øksnes, Maria; Knutas, Agneta; Ludvigsson, Ann; Falkner, Carin ; Kjær, Bjørg.

    I: Barn, Vol. 32, Nr. 3, 2014, s. 107-123.

    Publikation: Forskning - peer reviewTidsskriftartikel

  14. 2013
  15. Afsendt
  16. Udgivet

    Pedagogic learning plans and children with special needs : transforming and anchoring - or maintaining and negotiating? / Kjær, Bjørg.

    I: Arv, Vol. 69, 2013, s. 61-88.

    Publikation: Forskning - peer reviewTidsskriftartikel

  17. Udgivet

    Pædagogisk co-creation. / Mehlsen, Camilla; Kjær, Bjørg; Nielsen, Birger Steen.

    I: Børn og Unge Forskning, Nr. 19, 2013, s. 4-8.

    Publikation: FormidlingTidsskriftartikel

  18. Accepteret/In press
  19. 2012
  20. Udgivet

    14 forskere: Børnedebatten er kørt af sporet. / Andersen, Peter Østergaard ; Ellegaard, Thomas; Gulløv, Eva; Hedegaard, Mariane; Hjort, Katrin ; Kampmann, Jan; Kjær, Bjørg; Nielsen, Birger Steen ; Nielsen, Klaus; Plum, Maja; Palludan, Charlotte; Rasmussen, Kim; Schmidt, Camilla; Sommer, Dion.

    I: Information. 2012 ; 11. maj 2012. s. 18.

    Publikation: FormidlingKronik

  21. Udgivet

    De reflekterende metodikere : Om pædagogers individualiserede tavshed og kollektive italesættelse. / Kjær, Bjørg.

    Læring og udvikling i daginstitutioner. red. / Lone Svinth; Charlotte Ringsmose. Dansk Psykologisk Forlag, 2012. s. 60-90.

    Publikation: Forskning - peer reviewBidrag til bog/antologi

  22. 2011
  23. Udgivet

    Børn og barndom på fritidshjem : et folkloristisk studie af fortolkning og forhandling om barnlig identitet. / Kjær, Bjørg.

    2. oplag udg. Eget forlag, 2011. 230 s.

    Publikation: ForskningPh.d.-afhandling

  24. Udgivet

    Forhandlinger om barnlig identitet : normaliserende identitetsarbejde i en skolefritidsordning. / Kjær, Bjørg.

    Pædagogens bog om individ, institution og samfund. red. / Anja Kastrup Jensen; Vivi Topp Meyer. København : Akademisk Forlag, 2011. s. 41-62 (Professionsserien).

    Publikation: UndervisningBidrag til bog/antologi

  25. Udgivet

    Æstetiske forhandlinger om barnlig identitet : normaliserende identitetsarbejde på et fritidshjem. / Kjær, Bjørg.

    I: Barn, Vol. 29, Nr. 2, 2011, s. 9-26.

    Publikation: Forskning - peer reviewTidsskriftartikel

  26. 2010
  27. Udgivet

    Børn som meddelere : folkloristik og etnologi. / Kjær, Bjørg; Petersen, Anne .

    Den lille bog om metode: sådan undersøger du børnekultur og børns perspektiv. red. / Anne Petersen. Via Systime, 2010. s. 15-26.

    Publikation: FormidlingBidrag til bog/antologi

  28. Udgivet

    Fra meddeler til informant : en introduktion. / Petersen, Anne (Redaktør); Kjær, Bjørg.

    Den lille bog om metode: sådan undersøger du børnekultur og børns perspektiv. Via Systime, 2010. s. 4-7.

    Publikation: FormidlingForord/efterskrift

  29. Udgivet

    Inkluderende pædagogik : god praksis og gode praktikere. / Kjær, Bjørg.

    Akademisk Forlag, 2010. 286 s. (Professionsserien).

    Publikation: FormidlingBog

  30. 2009
  31. Udgivet
  32. Udgivet

    Basispladspædagogik og institutionskultur. / Kjær, Bjørg.

    Vanløse : [Bjørg Kjær]. 2009, 213 s. Forskningsrapport.

    Publikation: ForskningAndet bidrag

  33. Udgivet

    Danska förskollärares arbete med pedagogiska läroplaner och barn med särskilda behov. / Kjær, Bjørg.

    Skolvardag och framtidsambitioner: etnologiska perspektiv på utbildning. red. / Göran Nygren; Birgitta Meurling. Uppsala Universitet, 2009. s. Side 49-73 (Rapportserie, Forum för skolan som kulturmiljö och arbetsplats).

    Publikation: Forskning - peer reviewBidrag til rapport

  34. 2007
  35. Udgivet

    Børn med behov for en særlig pædagogisk indsats. / Kjær, Bjørg.

    Når loven møder børns institutioner. red. / Jesper Olesen. Danmarks Pædagogiske Universitetsforlag, 2007. s. 145-179.

    Publikation: Forskning - peer reviewBidrag til bog/antologi

  36. Udgivet

    Framtiden och ögonblickets dans : om möten mellan barn, pedagoger, medhjälpare och föräldrar. / Kjær, Bjørg.

    Kulturnavigering i skolan. red. / Gösta Arvastson; Billy Ehn. Stockholm : Gleerups, 2007. s. 125-132.

    Publikation: FormidlingBidrag til bog/antologi

  37. Udgivet

    Sårbare børn og deres familier. / Kjær, Bjørg.

    Individ, institution og samfund. red. / Peter Mikkelsen; Signe Holm-Larsen. Kroghs Forlag, 2007. s. 48-68 (Pædagoguddannelsen i fokus).

    Publikation: UndervisningBidrag til bog/antologi

  38. 2006
  39. Udgivet

    Børn med behov for en særlig pædagogisk indsats. / Kjær, Bjørg; Skrydstrup, Ingelise; Rasmussen; Bøgeskov.

    Styrelsen for Social Service og Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender, 2006. 18 s.

    Publikation: UndervisningKompendium/lecture notes

  40. Udgivet

    Børn med behov for en særlig pædagogisk indsats. / Kjær, Bjørg; Skrydstrup, Ingelise.

    Pædagogiske læreplaner i dagtilbud: undervisningsmateriale. 2006. s. 23-41.

    Publikation: UndervisningBidrag til bog/antologi

  41. Udgivet

    Pædagogiske læreplaner i dagtilbud : undervisningsmateriale. / Kjær, Bjørg (Redaktør); Stilling Olesen, Jesper.

    København, 2006. 115 s.

    Publikation: UndervisningKompendium/lecture notes

  42. 2005
  43. Udgivet

    At blive sig selv ved at være en anden. / Kjær, Bjørg.

    Guldguiden. red. / Bjørg Kjær; Jesper Olesen; Mia Herskind. Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender, 2005. s. 110-111.

    Publikation: FormidlingBidrag til bog/antologi

  44. Udgivet

    At få øje på hverdagskompetencer. / Kjær, Bjørg.

    Guldguiden. red. / Bjørg Kjær; Jesper Olesen; Mia Herskind. Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender, 2005. s. 100-101.

    Publikation: FormidlingBidrag til bog/antologi

  45. Udgivet

    Børn med særlige behov. / Kjær, Bjørg; Skrydstrup, Ingelise.

    Informationshåndbog om pædagogiske læreplaner i dagtilbud. København : Styrelsen for Social Service og Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender, 2005.

    Publikation: UndervisningBidrag til bog/antologi

  46. Udgivet

    Børn med særlige behov : Rummelighed og individuel indsats - med den pædagogiske læreplan som fælles forankringspunkt. / Kjær, Bjørg; Skrydstrup, Ingelise.

    Styrelsen for Social Service og Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender. 2005, 11 s. Nationalt styredokument.

    Publikation: FormidlingAndet bidrag

  47. Udgivet

    Børn og barndom på fritidshjem : Et folkloristisk studie af fortolkning og forhandling om barnlig identitet. / Kjær, Bjørg.

    Danmarks Pædagogiske Universitet og Göteborgs universitet, 2005. 230 s.

    Publikation: ForskningPh.d.-afhandling

  48. Udgivet

    Fra mundtlighed til skriftlighed og tilbage igen. / Kjær, Bjørg.

    Guldguiden. Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender, 2005. s. 174-179.

    Publikation: FormidlingBidrag til bog/antologi

  49. Udgivet

    Guldguiden : læring i dagtilbud. / Olesen, Jesper (Redaktør); Kjær, B. (Redaktør); Herskind, M. (Redaktør); Nygaard Jensen, M. (Redaktør); Nørgaard, C. (Redaktør); Windfeldt, A. (Redaktør).

    1 udg. Kbh : Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender, 2005. 217 s.

    Publikation: ForskningAntologi

  50. Udgivet

    Informationshåndbog om pædagogiske læreplaner i dagtilbud. / Olesen, Jesper (Redaktør); Kjær, B. (Redaktør).

    København : Styrelsen for Social Service og Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender, 2005. 162 s.

    Publikation: UndervisningBog

  51. Udgivet

    Måltidet : et socialt og kulturelt mødested. / Kjær, Bjørg.

    Guldguiden. red. / Bjørg Kjær; Jesper Olesen; Mia Herskind. Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender, 2005. s. 104-105.

    Publikation: FormidlingBidrag til bog/antologi

  52. Udgivet

    På tværs af projekterne - hvad træder frem? / Kjær, Bjørg.

    Guldguiden. København : Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender, 2005. s. 203-211.

    Publikation: UndervisningBidrag til bog/antologi

  53. Udgivet

    Skriftlighed - hvordan? / Kjær, Bjørg.

    Guldguiden. red. / Bjørg Kjær; Jesper Olesen; Mia Herskind. Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender, 2005. s. 180-183.

    Publikation: FormidlingBidrag til bog/antologi

  54. Udgivet

    Sociale kompetencer. / Kjær, Bjørg; Olesen, J.

    Guldguiden. København : Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender, 2005. s. 90-94.

    Publikation: UndervisningBidrag til bog/antologi

  55. 2004
  56. Udgivet

    Den lille forskel? : om pædagogmedhjælperes billeder af os og dem : fortællinger og forhandlinger om arbejdsmæssig identitet. / Kjær, Bjørg.

    Midt imellem: jubilæumsskrift i anledning af Pædagogisk Medhjælperforbunds 30 års jubilæum. red. / Søs Bayer; Jan Simon Petersen. Forlaget Børn og Unge, 2004. s. 40-80.

    Publikation: FormidlingBidrag til bog/antologi

  57. Udgivet
  58. Udgivet

    Pædagogiske læreplaner i dagtilbud - undervisningsmateriale. / Olesen, Jesper (Redaktør); Kjær, B. (Redaktør); Lohmann, G. (Redaktør); Mikkelsen, P. (Redaktør); Poulsgaard, K. (Redaktør); Hygum, E. (Redaktør); Bjerre, T. (Redaktør); Windfeldt, L. (Redaktør).

    København : Styrelsen for Social Service og Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender, 2004. 115 s.

    Publikation: UndervisningBog

  59. Udgivet

    Pædagogmedhjælperens kompetencer : Den lille forskel? Om pædagogmedhjælperes billeder af os og dem. Fortællinger og forhandlinger om arbejdsmæssig identitet. / Kjær, Bjørg.

    København : Learning Lab Denmark / Danmarks Pædagogiske Universitet, 2004. 47 s.

    Publikation: Forskning - peer reviewRapport

  60. Udgivet

    The Little Difference? : On Daycare Assistants´ Images of Us and Them - Narratives and Negotiations about Occupational Identity. / Kjær, Bjørg.

    ARV: Nordic Yearbook of Folklore. Stockholm : The Royal Adolphus Academy, Uppsala på forlaget Almquist, 2004. s. 197-235.

    Publikation: Forskning - peer reviewBidrag til bog/antologi

  61. 2003
  62. Udgivet

    Børns køn, alder og etnicitet : Bermudatrekant eller spændstig triade. / Kjær, Bjørg.

    I: Kvinneforskning, Nr. 3, 2003, s. 13-31.

    Publikation: Forskning - peer reviewTidsskriftartikel

  63. Udgivet

    Forældre og forældresamarbejde : hvordan omtales forældre og hvordan udtaler de sig? / Kjær, Bjørg.

    Udvikling og perspektiver: Socialministeriets evaluering af formålsbestemmelsen om dagtilbud til børn i Lov om social service. CASA, Højvangseminariet og RUC, 2003. s. 105-123 (Dagtilbud til børn : rapport, Vol. 3). (Kvalitetskontrol af socialpolitikken).

    Publikation: Forskning - peer reviewBidrag til rapport

  64. Udgivet

    Keys, calf and communication : children narrating age by means of objects. / Kjær, Bjørg.

    Toy research in the late twentieth century : selection of papers presented at the International Toy Research Conference, Halmstad University. Vol. 2: Toys as communication 2003. s. 317-328.

    Publikation: Forskning - peer reviewBidrag til rapport

  65. Udgivet

    Selvfølgelighed, sproglighed og tavshed. / Kjær, Bjørg.

    Feltarbejde blandt børn: metodologi og etik i etnografisk børneforskning. red. / Eva Gulløv; Susanne Højlund. Gyldendal, 2003. s. 121-129.

    Publikation: FormidlingBidrag til bog/antologi

  66. Udgivet

    Sølvguiden. / Kjær, Bjørg (Redaktør); Jensen, Noona (Redaktør); Nørgaard, Camilla (Redaktør).

    Kbh : Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender, 2003. 98 s.

    Publikation: UndervisningBog

  67. 2002
  68. Udgivet

    Barndomssyn, børn og kultur. / Kjær, Bjørg.

    I: Vera : tidsskrift for pædagoger, Nr. 18, 2002, s. 69-72.

    Publikation: FormidlingTidsskriftartikel

  69. Udgivet

    Barndomssyn og børnekultur : Mangfoldighed, identitet og kultur. / Kjær, Bjørg.

    I: Vera : tidsskrift for pædagoger, Nr. 18, 2002, s. 69-72.

    Publikation: FormidlingTidsskriftartikel

  70. Udgivet

    Calf, coffee, keys and communication : childhood and adulthood - mutual constructs. / Kjær, Bjørg.

    Younger than yesterday - older than tomorrow: cultural perspectives on contemporary childhood and youth. red. / Marit Anne Hauan; Gry Heggli. Turku : NNF Publications, 2002. s. 27-41 (NNF Publications, Vol. 11).

    Publikation: Forskning - peer reviewBidrag til bog/antologi

  71. Udgivet

    Det pædagogiske indhold i dagtilbudene. / Kjær, Bjørg; Smidt, Søren.

    Pædagogik og politik i kommunerne: Socialministeriets evaluering af formålsbestemmelsen om dagtilbud til børn i Lov om social service. CASA, Højvangseminariet og RUC, 2002. s. 107-131 (Dagtilbud til børn : rapport, Vol. 1). (Kvalitetskontrol af socialpolitikken).

    Publikation: Forskning - peer reviewBidrag til rapport

  72. Udgivet

    Forebyggelse og integration : børn med særlige behov. / Kjær, Bjørg; Mikkelsen, Peter; Malmgreen, Marianne.

    Pædagogik og politik i kommunerne: Socialministeriets evaluering af formålsbestemmelsen om dagtilbud til børn i Lov om social service. CASA, Højvangseminariet og RUC, 2002. s. 77-106 (Dagtibud til børn : rapport, Vol. 1). (Kvalitetskontrol af socialpolitikken).

    Publikation: Forskning - peer reviewBidrag til rapport

  73. 2001
  74. Udgivet
  75. 1999
  76. Udgivet

    Barndom før og nu : Fortællinger om tid, generationer, professionalisme og det gode liv. / Kjær, Bjørg.

    I: Nord Nytt, Nr. 77, 1999, s. 19-33.

    Publikation: Forskning - peer reviewTidsskriftartikel

  77. 1998
  78. Udgivet

    Childhood narrated and negotiated : on children´s, parents´ and teachers´ views on childhood. / Kjær, Bjørg.

    I: Children's Folklore Review, Vol. 21, Nr. 1, 1998, s. 35-42.

    Publikation: Forskning - peer reviewTidsskriftartikel

  79. 1997
  80. Udgivet

    Børnekultur og ungdomskultur : om brede og smalle kulturbegreber. / Kjær, Bjørg.

    I: Tradisjon, Vol. 27, Nr. 1, 1997, s. 45-52.

    Publikation: Forskning - peer reviewTidsskriftartikel

  81. Udgivet

    Childhood Narrated, Privately and Professionally. / Kjær, Bjørg.

    ARV, Nordic Yearbook of Folklore. Stockholm : The Royal Adolphus Academy, Uppsala på forlaget Almquist, 1997. (ARV, Nordic Yearbook of Folklore).

    Publikation: Forskning - peer reviewBidrag til bog/antologi

  82. 1996
  83. Udgivet

    Børnekultur og kulturbegreb : nogle overvejelser om teori og praksis. / Kjær, Bjørg.

    I: Tidsskrift for Boerne- og Ungdomskultur, Nr. 37, 1996, s. 85-94.

    Publikation: Forskning - peer reviewTidsskriftartikel

  84. Udgivet

    Marginalization processes, youth problems, culture and ethnicity. / Kjær, Bjørg.

    Contemporary folklore: changing world view and tradition. red. / Mare Kõiva. Tartu : Insitute of Estonian Language & Estonian Museum of Literature, 1996.

    Publikation: Forskning - peer reviewBidrag til rapport

  85. 1995
  86. Udgivet

    Etik. / Kjær, Bjørg (Redaktør).

    København : NEFA Norden = Nordisk Etnologisk Folkloristisk Arbejdsgruppe, 1995. 144 s. (Nord Nytt: Nordisk tidsskrift for kulturforskning; Nr. 60).

    Publikation: Forskning - peer reviewAntologi

  87. Udgivet

    Narrativ kulturanalyse. / Kjær, Bjørg.

    Udstødelsesprocesser blandt unge i København. red. / Kirsten Marie Bovbjerg. København : Social- og Sundhedsforvaltningen i København, 1995. s. 15-55.

    Publikation: Forskning - peer reviewBidrag til rapport

  88. Udgivet

    Udstødelsesprocesser blandt unge i København. / Bovbjerg, Kirsten Marie; Kjær, Bjørg.

    København : Social- og Sundhedsforvaltningen i København, 1995. 129 s.

    Publikation: Forskning - peer reviewRapport

  89. 1993
  90. Udgivet

    "Det er bare noget, vi leger" : barndommen som kulturelt begreb - om pædagogisk og folkloristisk barneleg. / Kjær, Bjørg.

    I: Nord Nytt, Nr. 49, 1993, s. 28-40, 124.

    Publikation: Forskning - peer reviewTidsskriftartikel

  91. Udgivet

    Legen lever. Det er bare noget, vi leger. / Kjær, Bjørg.

    PPR Brøndby. 1993, 13 s. Rapport.

    Publikation: ForskningAndet bidrag

  92. Udgivet

    Legen lever. 1.b. / Kjær, Bjørg.

    PPR Brøndby. 1993, 13 s. .

    Publikation: ForskningAndet bidrag

  93. Udgivet

    Livscyklus. / Rørbye, Birgitte (Redaktør); Kjær, Bjørg (Redaktør); Blaakilde, Anne Leonora (Redaktør).

    I: Nord Nytt: Nordisk tidsskrift for kulturforskning, Nr. 49, 1993.

    Publikation: Forskning - peer reviewTidsskriftartikel

  94. Udgivet

    1.b's legebog. / Kjær, Bjørg; Skole- og Fritidsforvaltningen, Brøndby.

    PPR Brøndby. 1993, 15 s. Rapport.

    Publikation: ForskningAndet bidrag

  95. 1990
  96. Udgivet

    Det folk, det folk. / Kjær, Bjørg.

    I: Nord Nytt, Nr. 42, 1990, s. 3-8.

    Publikation: Forskning - peer reviewTidsskriftartikel

  97. Udgivet

    Folkloristisk formidling. / Kjær, Bjørg.

    I: Nord Nytt, Nr. 42, 1990, s. 28-33.

    Publikation: Forskning - peer reviewTidsskriftartikel

  98. Udgivet

    "Herfra hvor jeg står" : om at opfatte sin omverden og forholde sig til den. / Kjær, Bjørg.

    I: Nord Nytt, Nr. 41, 1990, s. 91-95.

    Publikation: Forskning - peer reviewTidsskriftartikel

  99. 1989
  100. Udgivet

    5. september 2013. / Kjær, Bjørg; Blaakilde, Anne.

    I: Nord Nytt, Nr. 36, 1989, s. 24-27.

    Publikation: Forskning - peer reviewTidsskriftartikel

  101. 1988
  102. Udgivet

    Børnefolklore i øjenhøjde : om pigers forhold til frække ord og sange. / Kjær, Bjørg.

    I: Folk og Kultur, 1988, s. 31-46.

    Publikation: Forskning - peer reviewTidsskriftartikel